We rijden er langs, zonder dat we er vaak bij stilstaan: bedrijventerreinen. We zien een bedrijfshal, een logo, een kantoor en dat is het. Onopvallend dus, maar niet zelden zijn die bedrijven binnen hun branche juist opvallend. Om die reden kijken we in deze rubriek achter de puien van de bedrijven en laten we de ondernemers aan het woord. Vermoedelijk zult u na lezing van de artikelen het met ons eens zijn: achter die puien gebeuren de mooiste dingen. Dit keer zijn we op bezoek bij Balini in Beek.
„Wat een architect doet voor de bouw, dat doen wij voor de industrie”, vat Rik van Baal de werkzaamheden van Balini Productinnovatie in Beek kernachtig samen. De meest uiteenlopende producten, voor allerlei branches, wist Balini in de afgelopen meer dan 25 jaar te verbeteren. Grote kans dat iedereen wel een product kent waar Balini bij betrokken was, maar toch weet bijna niemand dat. „Wij werken achter de schermen”, legt Van Baal uit. „Wij halen onze voldoening uit goede oplossingen vinden.”
Het proces daarvoor is volgens hem voor elk product hetzelfde, daarom maakt het niet uit of het nu voor een voersysteem in de intensieve veehouderij is, voor een consumentenproduct als een parasolvoet of voor de verpakking van medicijnen. „Het begint met oriëntatie en analyse: we onderzoeken wat het probleem is en wat er al op de markt is. De tweede fase is ideeën bedenken. Daarna volgen productontwerp, uitvoeren van het idee, de productie voorbereiden, inclusief de verpakking en het gereedschap.” Bij sommige opdrachten voert Balini ook de zesde fase uit, de productie.
De opdrachten gaan niet altijd over de verbetering van het product op zich, maar over besparing van grondstoffen in de productie en beperking van verpakkings – en transportkosten. Doordat de productie om grote series gaat, valt daar de winst te behalen. Een voorbeeld: „Je kunt een pallet volstapelen met tuintafels, maar de onderste is er niet voor gemaakt al het gewicht te dragen. Hoe beperk je eventuele uitval door transportschade?” Een ander voorbeeld: „In bouwmarkten mogen leveranciers vaak een pallet met hun product neerzetten. Door het aantal producten per pallet te verhogen, kunnen ze meer verkopen.” Stapelbaarheid en nestbaarheid van het product zijn dan belangrijk onderdelen van het ontwerp.
Twee jaar geleden verhuisde Van Baal zijn bedrijf van Brabant naar Beek bij Nijmegen, waar hij opgroeide. Eenmaal gesetteld zocht hij zelf contact met RCT Gelderland. „Ik vind het leuk als ik iets kan betekenen voor bedrijven in de directe omgeving. Ik zoek ook vaak bedrijven die iets kunnen maken en wil daarom bekend worden met de maakindustrie in de regio.” De eerste contacten zijn al gelegd: via RCT Gelderland kwam hij in contact met de firma Hubbers Interieurmakers , die onder andere meewerkte aan een sushibar voor Delhaize en inmiddels heeft hij ook contact met verschillende bedrijven in regio Arnhem. „We hebben heel veel raakvlakken, maar zonder Ruud Schuurman hadden wij elkaar nooit gevonden. Hier kan zo maar wat uitkomen.”