Alle resultaten

(On)Opvallend: Garvo

Met in deze editie: Cobotpool 3.0 start in de Achterhoek | Heske Groenendaal stimuleert innovatie in Rivierenland | VNO-NCW en RCT Gelderland in Rivierenland | Veros Metaalwerken komt verder met een voucher | Week van de innovatie op Noord-Veluwe | (On)Opvallend: Garvo | Goed kersen eten - een blog van Jan-Willem Vos.
Schoon
(On)Opvallend: Garvo

(On)Opvallend: Garvo

We rijden er langs, zonder dat we er vaak bij stilstaan: bedrijventerreinen. We zien een hal, een logo, een kantoor en dat is het. Onopvallend dus, maar niet zelden zijn die bedrijven binnen hun branche juist opvallend. Om die reden kijken we in deze rubriek achter de puien en laten we de ondernemers aan het woord. Vermoedelijk zul je het, na lezing van de artikelen, met ons eens zijn: achter die gevels gebeuren de mooiste dingen. Zoals bij Garvo in Drempt.

Diervoeder zonder antibiotica gaat vanuit Drempt de wereld over

Van Trinidad & Tobago tot Koeweit: op veel plekken op de wereld krijgen hobbymatig gehouden dieren voer van Garvo uit Drempt. Dit diervoederbedrijf van de familie Garretsen bestaat al meer dan 130 jaar en door de speciaalvoeren en de nieuwe markten zit er nog steeds groei in. Het bedrijf produceert nu 15.000 ton per jaar.

Zo is Garvo niet begonnen. De eerste generatie startte met een korenmolen. Die is inmiddels verdwenen, hoewel de kop nog op een molen in Noord-Holland schijnt te zitten. Dat is ook duurzaam, maar daarover later meer. Het schuurtje naast de molen bestaat nog wel: daarin bevindt zich het fabriekskantoor van Garvo met een controleruimte voor de monsters van de aangeleverde vloeistoffen.

Je zou een stoffige fabriek verwachten waar op meerdere lijnen zoveel voer geproduceerd wordt. Het tegendeel is waar: je komt na een rondleiding weer met een schoon pak naar buiten. In een grote hal ligt de voorraad opgeslagen: dankzij kleurenlabels is goed zichtbaar welk voer voor welk dier bedoeld is. Het wordt verkocht via dierenspeciaalzaken, maar in de kleine, zojuist gerestylede, shop ook elke zaterdag rechtstreeks aan klanten.

Graan

Henkjan Garretsen, met zijn zus de vijfde generatie in het familiebedrijf, voert samen met zijn ouders Janine en Herman Garretsen de directie. Op vrijdag kom je zelfs de derde generatie nog tegen in de fabriek: opa rijdt rond op een scootmobiel en deelt iets lekkers uit aan de medewerkers. In zijn tijd draaide alles nog om graan. Door al het graan dat op de molen werd gemalen, zag Garretsen het beste graan voorbijkomen. Door dat op te kopen kon het bedrijf een flinke kwaliteitsstap maken. Herman bouwde het bedrijf uit. Hij ontwikkelt de receptuur waardoor dieren vitaler en gezonder blijven. “Voer naar mijn hart. De manier waarop wij voer maken is heel anders dan bij andere producenten, want wij doen het al sinds de jaren negentig zonder antibiotica. Het voer verkocht zichzelf. Jaren geleden waren er bijvoorbeeld nog maar tien witte pauwen in Nederland, die geen jongen meer kregen. Mijn vader probeerde wat uit en het jaar erop waren er twee jongen, daarna 25… Van dat soort verhalen hebben we er veel. Door beter voer kunnen we nu bijvoorbeeld ook gezondere rendieren en alpaca’s houden in Nederland.”

Henkjan Garretsen van Garvo. Foto Sunny Gardeur

Ambassadeurs

De successen vertellen zichzelf verder en tevreden klanten zijn graag ambassadeur voor Garvo. Een deel van de website is ingericht voor hun verhalen en sinds dierendag kunnen klanten ook een bordje voor hun dierenverblijf krijgen waarop ze met trots kunnen laten zien: “Deze dieren worden gevoerd met Garvo.”

Inmiddels produceert Garvo 380 verschillende voeders voor zo’n 25 diercategorieën, die allemaal worden samengesteld uit bijna vierhonderd ingrediënten. “Vrijwel nergens ter wereld vind je zo’n grote diversiteit”, zegt Henkjan Garretsen. “Met zoveel grondstoffen is altijd wel een oplossing te vinden.” Uitgangspunt is steeds een goede vertering en een vitaal dier, met bijeffecten zoals een glanzende vacht of verenpakket.

Gezonde toekomst

Tot nu toe ligt de expertise voor de juiste samenstelling van het voer vooral bij Herman, maar Henkjan hoopt in het komende decennium ook die kennis van zijn vader te leren. Hij vertrouwt erop dat het bedrijf door zal groeien. “De komende jaren loopt een aantal mensen bij ons tegen hun pensioen aan, dus we willen op tijd nieuw personeel opleiden, zodat we kunnen doorgroeien. We willen dat iedereen in Nederland Garvo kent.” Ook met het oog op de toekomst kijkt Garretsen op dit moment naar verduurzaming. Op het dak liggen 876 zonnepanelen voor de productie. In het weekend houdt Garvo stroom over en we laten nu een haalbaarheidsonderzoek doen naar de mogelijkheid deze stroom te laten verbruiken door de plaatselijke sportvereniging, vlak bij het bedrijf. Innovatiemakelaar Harold Vulink van RCT Gelderland heeft Garvo daarvoor met Contour in contact gebracht. “Wij bestaan al sinds 1887 vrijwel zonder subsidie, maar gelukkig hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden.” De slogan van het bedrijf is ‘voer naar mijn hart’, maar ook de omgeving gaat de familie Garretsen aan het hart…

Terug naar alle artikelen van Update 6 – november 2019

Bekijk alle resultaten