“Ontwikkel de circulaire aanpak vanuit je eigen visie”

Het produceren en plaatsen van systeemwanden heeft op zich al een tijdelijk karakter. Immers, het gaat om wanden die verplaatsbaar en ook demontabel moeten zijn. Demontabel is een begrip dat in de circulaire economie van belang is, omdat je daardoor onderdelen kunt hergebruiken (re-use).

Intermontage uit Terwolde produceert systeemwanden en is gespecialiseerd in interieurbouw, het leveren en plaatsen van plafonds. Het bedrijf bestaat zo’n 46 jaar en is in handen van de familie, op dit moment staat de tweede generatie aan het roer. De derde generatie komt eraan. Dit zijn Thomas, Damian en Kristel Leurink. Wij spreken met Thomas die operationeel manager is bij Intermontage waar in totaal zo’n ongeveer honderd mensen werken. Aangezien systeemwanden al 45 jaar verplaatsbaar moeten zijn, omdat ideeën van klanten over de inrichting van hun kantoren nog weleens willen veranderen, zijn demonteren en hermonteren heel gebruikelijk. Binnen de circulaire aanpak is demontage wel een belangrijk begrip. Toch komt die grotere nadruk op circulariteit uit een andere hoek en is die geleidelijk ontstaan. In 2012 vraagt een grote klant of ze de wanden ook kunnen terugnemen. Dat is niet eerder gebeurd. Nu is de filosofie bij Intermontage dat als een klant wat nieuws vraagt het antwoord is ‘dat gaan we doen.’ Maar dat is in dit geval niet eenvoudig. In feite moet je de systeemwand nogmaals ontwikkelen, waarbij je er vooral op let hoe je die later kunt terugnemen. Dit is nog nooit gebeurd, dus je weet niet precies wat je tegenkomt. Bovendien moet het werk wel op tijd af, er staat druk op. Toch zegt Intermontage ook in dit geval, ‘we gaan het doen’. En het lukt. Na die eerste opdracht vraagt men zich binnen Intermontage af, zouden er niet meer klanten zijn die willen dat we systeemwanden terugnemen. Dit blijkt het geval en zo slaat het bedrijf geleidelijk de circulaire weg in.

Inmiddels zijn er grote bedrijven die Intermontage benaderen over circulaire oplossingen, dan wel positief op reageren als er om wordt gevraagd. Geleidelijk krijgt Intermontage een duurzame reputatie. Het bedrijf staat nu op het punt om dit, op basis van een nieuw geformuleerde visie, steeds meer te gaan uitdragen. Hoewel het bedrijf geen grote corporate is, gaan ze hun kennis over de CSRD-richtlijn binnenkort opvijzelen. Weliswaar hoeven zij aan deze nieuwe vorm van jaarverslaglegging nog niet te voldoen, in de keten krijgen ze er wel mee te maken en als bedrijf dat voor circulair kiest, mogen ze hierin het goede voorbeeld geven.

Eigenlijk verwacht Thomas Leurink dat goede voorbeeld geven van de overheid ook: “wat je ziet is dat ze de nieuwe regelgeving opleggen. Veel bedrijven zien daar de zin niet altijd van in. Ik zou het beter vinden als ze het belang van circulair produceren meer gaan stimuleren en in hun eigen aanbestedingen meer circulariteitseisen opnemen.” Voor ondernemers die het voorbeeld van Intermontage willen volgen heeft Thomas een advies: “probeer het gewoon, zo zijn wij ook gestart en ontwikkel de circulaire aanpak vanuit je eigen visie. Ik weet dat je ook groene labels kunt kopen, toch zit daar weleens een commercieel sausje overheen, werk je vanuit een eigen visie dan ben je veel authentieker bezig.”

Bekijk alle resultaten