Alle resultaten

Techniekstudenten pakken projecten uit bedrijfsleven op

Heb je een project in de la liggen maar geen tijd om op het op te pakken? Wil je een oplossing voor een probleem vinden? Of heb je een vraag die onderzoek vergt? Schakel techniekstudenten van het Graafschap College in.
Samenwerking
Techniekstudenten pakken projecten uit bedrijfsleven op

Techniekstudenten pakken projecten uit bedrijfsleven op

Heb je een project in de la liggen maar geen tijd om het op te pakken? Wil je een oplossing voor een probleem vinden? Of heb je een vraag die onderzoek vergt? Schakel techniekstudenten van het Graafschap College in. Elk jaar gaan vierdejaars niveau 4-studenten van de opleidingen Industrieel Design, Werktuigbouw en Mechatronica, en in de toekomst ook van de opleiding Smart Industry, aan de slag met de bedrijfsprojecten. Ze doen dit in groepen van drie of vier, worden begeleid door docenten van het Graafschap College en ze kunnen gebruikmaken van de faciliteiten van het CIVON.

Voor dit jaar zijn al interessante projecten gemeld: de doorontwikkeling van een kantenzaaimachine, fitnessapparatuur mobiel maken, een recyclingmachine aanpassen zodat die op meer manieren kan worden ingezet en een linksgestuurde variant maken van een rechtsgestuurde kitcar met daarbij de optimalisatie van de frameconstructie.

Bijna-professionals

“De bedrijfsprojecten zijn een samenwerking van het Graafschap College, CIVON en RCT Gelderland. Harold Vulink van RCT Gelderland haalt vragen op uit het bedrijfsleven”, verduidelijkt Gijs Smeman van het CIVON.  “Maar het is eigenlijk jammer dat nog niet meer bedrijven hier gebruik van maken. Het is echt een kans om met vier bijna-professionals, studenten die écht wat kunnen, naar iets te kijken waar je zelf onvoldoende aan toekomt of naar een probleem dat je opgelost wil zien.”

Van de bedrijven wordt verwacht dat we hun probleem of vraag goed schetsen en een duidelijke doelstelling formuleren. De studenten gaan vervolgens zelf aan de slag. Ze brengen bijvoorbeeld de situatie in kaart, maken een werktekening of houden een haalbaarheidsonderzoek en -afhankelijk van het project – berekenen ze tot welke winst een oplossing kan leiden. Ze houden gedurende het project wekelijks contact met iemand van het bedrijf. Aan het eind van de periode (twintig weken bij Industrieel Design en Werktuigbouw, tien weken bij Mechatronica) presenteren de groepen hun project.

Makkelijker

Dikwijls blijft een student verbonden aan het bedrijf voor de eindstage die na de periode van het bedrijfsproject volgt. “Dat gaat makkelijker als je elkaar al kent”, weet Smeman. Bovendien: “Het is voor studenten belangrijk dat ze naast hun stage ook dit soort projectervaring opdoen, gestuurd vanuit het bedrijfsleven.”

Heb je ook een interessant project?

Het is ook mogelijk dat je project opgepakt kan worden door derdejaars studenten. In het voorjaar hebben zij een projectperiode.

Voorbeeld van een bedrijfsprojecten

  • Doorontwikkelen kanten-inzaai- machine voor gemengd zaaigoed langs landbouwpercelen
  • Doorontwikkelen van een shredder voor papier/plastic die ingezet kan worden in huistoepassingen.
  • Optimaliseren en mobieler maken van gymtoestellen voor buiten.
  • Ontwikkelen recyclingmachine
  • Een rechtsgestuurde KIT-car linksgestuurd maken en de frameconstructie optimaliseren
  • Inzet cobot en het terugverdienmodel onderzoeken
  • Een quad elektrificeren en implementeren van een AGV
  • Een lichtkoepelwasser voor stallen (robot solar wash) ontwikkelen
  • Ontwikkelen van de elektrische waterfiets

Dit artikel is gepubliceerd in Update 4 – oktober 2020. Bekijk hier alle verhalen uit deze Update.

Bekijk alle resultaten