In veranderende tijden wordt er door veel bedrijven gewerkt aan innovatieve oplossingen. Twee daarvan werden gepresenteerd tijdens een online event van RCT Gelderland op donderdag 28 mei. Turck BV en MeyeMotion namen de deelnemers mee in hun nieuwe toepassingen om de 1,5 meter fysieke afstand in ruimtes te bewaken. Met een goede discussie tot gevolg: hoe zet je technologie in mét aandacht voor het sociale aspect van de maatregelen?
Deze online bijeenkomst werd georganiseerd door innovatiemakelaar Ruud Schuurman.
Van kartbaan naar bedrijfspanden
Door de Corona crisis kwam de kart industrie met een flinke noodstop tot stilstand. Voor De Haardt Electronic Engineering, wereldmarktleider binnen de kart-industrie, het teken om te onderzoeken hoe hun technologie een bijdrage kan leveren aan de 1,5 meter uitdagingen waar we voor staan. “Zo kwamen we op het idee om onze ultra-wideband technologie in te zetten voor een beacon dat een signaal afgeeft als mensen te dicht bij elkaar komen. Het beacon wordt per individu gedragen en zorgt ervoor dat de maximale capaciteit van een oppervlakte benut kan worden”, vertelt Kim Steijling, de sales en marketing verantwoordelijke van de Social Distance Beacon.
Onder de naam MeyeMotion wordt deze technologie in de markt gezet. De afgelopen weken is samen met partners heel hard gewerkt aan het prototype en inmiddels worden de beacons getest bij de kartbaan van Tim Coronel. De deelnemers van het webinar stelden kritische en nuttige vragen over de technologie. Hoe wordt de privacy gewaarborgd? Hoe bewaak je de hygiëne van de beacons? Zijn de beacons diefstalgevoelig? Ook sprak een deelnemer de wens uit om de technologie in een wearable te integreren: input waar de makers tijdens de doorontwikkeling mee aan de slag kunnen.
Bezettingsgraad in beeld met sensoren
Als leverancier van elektronische componenten voor de industrie, heeft Turck BV veel ervaring met de inzet van sensoren, camera’s en vergelijkbare technologieën. Het creëren van een veilige omgeving voor klanten en medewerkers is wat het bedrijf doet. “Een logische stap om deze technologieën nu aan te bieden om de 1,5 meter economie mogelijk te maken. Zowel op de productievloer als in winkels en bedrijfspanden”, aldus Michiel Kuijer, sales engineer bij Turck BV.
Het bedrijf wil sensoren en camera’s inzetten om de bezettingsgraad van productie- en winkelvloeren te bewaken. Onder andere door automatische telling van binnenkomende en vertrekkende personen en de visuele weergave van deze aantallen. “Naast dat het direct, bijvoorbeeld visueel door een stoplichtje bij de ingang van een winkel, een oplossing biedt, geeft de data ook op lange termijn meer inzichten. De telinformatie wordt vastgelegd en met deze data kunnen allerlei analyses gedaan worden.” Een van de deelnemers maakt de vergelijking met een parkeergarage. Ook volgt een discussie over de reactie van mensen op een visuele weergave als een stoplicht. Wacht men daadwerkelijk met naar binnen lopen?
Meten is weten
Een ding zijn alle deelnemers het over eens: de inzet van technologie gaat bedrijven helpen om de 1,5 meter economie vorm te geven. Het meten van fysieke afstand en aantallen mensen in een ruimte biedt noodzakelijke informatie die een ondernemer moet weten. De juiste integratie en het sociale aspect verdienen echter voldoende aandacht om de oplossing tot een succes te maken.