Alle resultaten

Aan de slag met waterstof

Op 7 december 2023 organiseerden Toyota Material Handling en RCT Gelderland een bijeenkomst om geïnteresseerden te informeren over recente ontwikkelingen en over wat er al kan met waterstof
Schoon
Aan de slag met waterstof

Aan de slag met waterstof

Toyota Material Handling en RCT Gelderland organiseerden op 7 december een bijeenkomst met de titel ‘Aan de slag met waterstof’. De bijeenkomst kent een stevige voedingsbodem: de H2 milkrun, waarbij een vrachtwagen waterstof bij bedrijven brengt, die daarmee bijvoorbeeld hun vorkheftruck op waterstof kunnen laten rijden. Maar de wereld van waterstof gaat snel en om de groep die meedoet aan de milkrun en andere geïnteresseerden te informeren over recente ontwikkelingen en over wat er al kan met waterstof, is deze bijeenkomst in Ede georganiseerd.

Willem Stehouwer van Toyota Material Handling staat stil bij de milkrun en gaat daarna in op de ontwikkelingen in de waterstofindustrie. Wereldwijd lopen er inmiddels meer dan duizend waterstofprojecten, die een totale waarde van 320 miljard dollar vertegenwoordigen. De meeste projecten lopen in Europa, de VS en China. Kijken we in Nederland dan zitten er een kleine driehonderd projecten in de pijplijn, waarvan er een kleine zeventig operationeel zijn. De bedoeling is dat rond 2030 op zo’n 25 projecten na alle andere operationeel zijn.

Mobihy en HYGRO bewegen zich naar de vraag en het aanbod van waterstof. Hygro bezit een windmolen in de Wieringermeer dat stroom opwekt waarvan waterstof wordt gemaakt. Door middel van iBundle wordt de waterstof opgeslagen en vervoerd. Mobihy ontwikkelt mobility as a service, waarbij ze zich richten op waterstof-elektrische voertuigen met een focus op vrachtwagens.

Van Kessel is de transporteur van de milkrun en bezit verschillende tankstations. Enkele stations, zoals in Nieuwegein, leveren nu al waterstof en dat netwerk wil Van Kessel uitbreiden. Daarnaast vervoeren ze waterstof op bredere schaal in zogenaamde ‘tubetrailers’.

Autobedrijf Van Gent is dealer van Toyota. Dit automerk levert zowel auto’s op fossiele brandstof, hybrides als de Mirai, die op waterstof loopt. Tijdens de bijeenkomst komen zij met een aanbieding om Mirai te gaan rijden. Daarnaast is Van Gent betrokken bij de milkrun.

XINTC bouwt electrolysers, die al werkzaam zijn in een steenfabriek in Gelderland. Verder zijn ze met een groot project bezig in Kootwijkerbroek om van zonne-energie waterstof te maken dat door bedrijven gebruikt kan worden.

Tijdens de presentaties komt de zogenaamde SWIM-subsidie langs, die in het voorjaar van 2024 opengaat. Om in aanmerking te komen voor subsidie moet er een consortium gevormd worden van bedrijven die een waterstof-tankstation bezitten en ongeveer twaalf vrachtwagens die waterstof tanken. Lukt dit dan wordt ongeveer 40% van de meerkosten die nodig zijn om de vrachtwagen om te bouwen naar waterstof gesubsidieerd. Meerdere deelnemers van de bijeenkomst zijn hierin geïnteresseerd. Om die reden wordt besloten dat we hiermee aan de slag gaan.

Bekijk alle resultaten