De maakindustrie in de Achterhoek bloeit! Dat was zeer zeker te merken op het jaarevent van ACT/ RCT Gelderland regio Achterhoek op donderdag 7 februari. Zo’n 200 ondernemers kwamen samen op dit netwerkevent met als thema ‘veranderingen rond de maakindustrie’. Theo Lammers voorzitter RCT Gelderland opende het event met de boodschap dat de formule vraaggestuurd, kosteloos, niet- exclusief en voor en door ondernemers in de maakindustrie, duidelijk nog steeds werkt. Innovatiemakelaar Harold Vulink nam de zaal mee in de resultaten van 2018.
Arthur Jansen, namens SIKA lid van de Achterhoek Board, riep de aanwezige ondernemers op verantwoordelijkheid te nemen en zich uit te spreken over de voor hen belangrijke thema’s in de regio. Hij benadrukt hoe belangrijk het is om de stem van de ondernemer te laten horen voor de regionale strategische visie en beleidsbepaling. “Kijk door de ambtelijke aspecten van de Economic Board heen, wees scherp op wat je wilt en houdt vol!” aldus Jansen.
Technologische vooruitgang door sociale innovatie
Gedeputeerde Michiel Scheffer verzorgde samen met Marijke van Helvoort (Pioniers) en Marjolein Boezel (van Raam) de aftrap van het ‘Pioniers in Sociale Innovatie’ project. Met dit programma wil de Provincie awareness creëren voor sociale innovatie binnen technische bedrijven. Uit onderzoek blijkt dat sociale innovatie een zeer groot aandeel heeft in de groei van een onderneming. Technologische innovatie vormt slechts een klein deel, en zorgt alleen voor een succes als er draagvlak is binnen de organisatie.
» Lees hier Michiel Scheffer’s ervaringen op het jaarevent van RCT Gelderland regio Achterhoek.
Alle generaties vertegenwoordigd
Er werd volop gehoor gegeven aan de oproep aan bedrijven om verschillende generaties uit de organisatie af te vaardigen naar het event. Dat bleek tijdens de ‘Generatieproeverij’ van Els ten Hengel (Koffie & Bubbes generatiewerk). Met prikkelende vragen aan de verschillende generaties in de zaal, wist ze inzicht te verschaffen in de verschillende kernwaarden van generaties. Hiermee werd door Els meteen de link gelegd met de invloed van generatieverschillen op sociale innovatie.
Van product naar service
Het plenaire gedeelte sloot af met het onderwerp ‘servitization’: service als verdienmodel. Binnen veel markten vindt een kanteling plaats: het draait niet zozeer om het verkopen van een product, maar om het verkopen van een oplossing en dus service. Denk hierbij aan het verkopen van vierkante meters aan schoon asfalt in plaats van een strooimachine door Aebi Schmidt. Of het bieden van positieve broedresultaten door Pas Reform Hatchery. Hans Schaffers, lector bij Hogeschool Saxion, nam ons mee in de onderzoeken die hij heeft gedaan bij acht verschillende maakbedrijven die stappen maken om hun servitization te integreren in hun businessmodel. » Klik hier om zijn presentatie te downloaden
Ondernemers maken het event
Na een pauze met een winterkostbuffet en muziek van scholierenband van het Ulenhof verdeelden de ondernemers zich over 18 tafels. Elke tafel had een thema: van cobots tot shared facilities en inclusieve technologie tot cybersecurity. De bezoekers konden rondlopen en aanschuiven bij tafels van interesse. Dit leverde waardevolle discussies, kennisdeling en verbindingen op. Met al hun input waren het de ondernemers en vrijwilligers die het jaarevent tot een groot succes maakten.