Alle resultaten

Als familiebedrijf onderscheidend in de markt zijn

Op bedrijfsbezoek bij Wemerman Plaatbewerking in Twello
Samenwerking
Als familiebedrijf onderscheidend in de markt zijn

Als familiebedrijf onderscheidend in de markt zijn

Wemerman Plaatbewerking in Twello is een bijzonder bedrijf, omdat de oorsprong teruggaat naar 1750. Toen is het bedrijf als smederij gestart en tot op de dag van vandaag in familiehanden. In de loop van dit jaar treedt de achtste generatie aan, de zonen van Jos Wemerman. Over familiebedrijven en wat je daar in de markt mee kunt doen – daarover ging de bedrijfsbijeenkomst eerder deze maand.

Op dit moment is Jos Wemerman directeur-eigenaar. Komend najaar werken zijn beide zonen, Thijs en Bob, ook in het bedrijf. Geleidelijk nemen zij dan het roer over van hun vader.

Van smederij tot plaatverwerker

Het bedrijf heeft zich ontwikkeld van smederij tot plaatbewerker. Vooral Jos Wemerman heeft flink geautomatiseerd, waardoor – als het moet – opdrachten binnen een dag gereed zijn en kunnen worden geleverd aan de klant. Automatisering blijft zeker een rol spelen, maar zoon Thijs vraagt zich ook af of het bedrijf in de markt niet meer moet doen met het feit dat het een familiebedrijf is. Hij heeft een onderzoek gedaan naar mkb-familiebedrijven. Uit dat onderzoek blijkt onder meer dat bij familiebedrijven de continuïteit en duurzame relaties met klanten vooropstaan. Daarnaast hebben familiebedrijven meer oog voor de omgeving. Daarbij gaat het om de regionale verankering, de planeet en de medewerker. Wemerman laat dat zelf ook zien. Zo werkt het bedrijf met een lasersnijder, waarbij stikstof wordt gebruikt, om de lasersnede te beschermen tegen oxidatie. Stikstof produceert het bedrijf zelf, door de elektriciteit die de zonnepanelen opwekken om te zetten in stikstof. Een mooi voorbeeld van duurzaam ondernemen, oog voor de omgeving dus.

Profileren

Als we de deelnemers vragen om in een paar woorden Wemerman te typeren, komen begrippen als deskundig, betrouwbaar, flexibel en bescheiden naar voren. Zijn deze kenmerken en de aspecten die kenmerkend zijn voor familiebedrijven nu kenmerken die je kunt gebruiken bij je profilering in de markt? De discussie met de deelnemers over deze vraag leidt niet tot een eenduidig advies. Aan de ene kant zijn de aanwezigen wel van mening dat het in de markt om meer gaat dan alleen prijs-kwaliteit; de genoemde kenmerken van een familiebedrijf kun je dus zeker gebruiken. Alleen hoe doe je dat dan? Duidelijk is wel dat zo’n keuze betekent dat het bij het eerste contact al wordt waargemaakt. Een van de deelnemers adviseert Wemerman om een eigen eindproduct te gaan maken. Daarmee kun je je beter als familiebedrijf onderscheiden in de markt. Het laatste woord is er nog niet over gezegd, maar genoeg stof tot nadenken voor de zonen die straks aan het roer van Wemerman Plaatbewerking staan.  

Bekijk alle resultaten