Commerciële activiteiten voor een maatschappelijke ambitie

Apenheul wil graag de liefde voor de natuur bij mensen vergroten. Vanuit de voorliefde voor de natuur is het voor Apenheul evident dat duurzaamheid centraal staat in de bedrijfsvoering. “De omslag naar duurzaam werken is niet voor iedereen vanzelfsprekend en zeker niet altijd makkelijk. Duurzaamheid is net als ondernemen nooit af. Dat maakt het ook zo mooi om er mee aan de slag te zijn.”

Meer dan energietransitie

“Veel mensen denken bij duurzaamheid in eerste instantie aan energiebesparing en de energietransitie is natuurlijk een belangrijk thema”, zegt Welsing. Het door Thomas Rau ontworpen kantoor en congrescentrum is volledig energieneutraal. “Het gebouw heeft een organische vorm, die past in de bosrijke omgeving. Ook in het park kijken we continu waar we kunnen verbeteren. Maar duurzaamheid gaat verder dan energie.”

Een van de andere thema’s waar binnen de organisatie veel aandacht aan wordt besteed is voeding. Welsing: “We hebben een voedingsdeskundige in dienst voor de dieren, maar vinden bewuste voeding voor onze bezoekers ook erg belangrijk. We serveren daarom biologische vruchtensappen of water en geen cola meer bij kindermenu’s, we gebruiken minder zout en suiker en hebben ons gezonde aanbod zoals salades uitgebreid. Soms zijn ondernemers terughoudend met doorvoeren van gezondere maatregelen omdat het slecht zou zijn voor de omzet. Die aanname klopt niet. Door te experimenteren en continu te monitoren, zien wij dat het de omzet niet negatief beïnvloedt.” 

Lesprogramma gezond in gewicht

De aandacht voor voeding en gezond leven wordt ook buiten het park doorgetrokken. “Speciaal voor scholen in Apeldoorn hebben we samen met JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) het lesprogramma ‘Apentrots’ ontwikkeld. In de lessen leren de kinderen over gezond eten en bewegen. Zo vergelijken ze wat ze zelf eten met wat de apen eten. Wist je bijvoorbeeld dat de sterkste aap, de gorilla, 100 procent vegetariër is?!” vraagt Welsing lachend. “Als je dat aan kinderen vertelt, heb je opeens een heel ander gesprek over het eten van groenten en fruit.”

Spijkerbroeken 

Het intern geformeerde ‘Green team’ zoekt in de hele organisatie naar creatieve en duurzame oplossingen om bij te dragen aan natuur en milieu. Een daarvan is duurzaam inkopen. “Tijdens een onderzoekje kwamen we erachter hoeveel werkspijkerbroeken er gekocht en gedragen worden door onze medewerkers. Die zijn van katoen, een grote milieuvervuiler. Het team is nu bezig om circulaire spijkerbroeken in te kopen, die na het dragen weer gerecycled worden tot nieuwe spijkerbroeken.”

Ondernemers maken het verschil

Sinds de jaren tachtig is Apenheul een commerciële stichting. “Onze missie en ambities liggen daarom vast in statuten. Alle activiteiten die wij uitvoeren zijn een middel om die missie te bereiken: liefde voor dieren en natuur stimuleren. Een groot voordeel van deze organisatievorm is de onafhankelijkheid: we zijn niet afhankelijk van een moederbedrijf of groep. Vrijwel al het verdiende geld vloeit direct terug in het park of gaat naar natuurbehoud van leefgebieden van apen in het wild.” 

Welsing sluit af: “We hebben vanuit gemeente Apeldoorn de ruimte en kansen gekregen voor destijds een nieuw en bijzonder concept. We zijn van 1 naar 12 hectare park gegaan en hebben de afgelopen jaren ons park kunnen ontwikkelen tot de mooie natuurbeleving die het nu is. Mede dankzij de zakelijke events in ons duurzame congrescentrum én de meer dan 500.000 bezoekers per jaar kunnen we in onze duurzame ontwikkeling blijven investeren. Niet alleen in het welzijn van de apen, maar ook in de biodiversiteit van het park en via ons Natuurbehoudfonds op andere plekken op de wereld!”

Bekijk alle nieuwsitems