In 1928 startte Klaas Fuite in IJsselmuiden een kleine dorpsbakkerij. Ruim negentig jaar later is het familiebedrijf uitgegroeid tot een succesvolle moderne bakkerij in Apeldoorn. Fuite maakt brood voor supermarktketen Boni en online supermarkt Picnic en produceert daarnaast brood als grondstof voor bijvoorbeeld tosti’s en sandwiches. Sinds de verhuizing in 2004, toen bij de gemeente Apeldoorn een milieujaarrapport moest worden aangeleverd, is duurzaam ondernemen een belangrijk onderdeel geworden van het strategische beleid.
“De eerste paar procent energiebesparing red je nog wel door machines later in en eerder uit te schakelen en over te stappen op andere verlichting”, vertelt Klaas Fuite, die samen met zijn broer Gerard de leiding heeft over het bedrijf. “Maar ons doel was om onze carbon footprint met 30 procent te verlagen. Dat red je niet met reguliere technieken, je moet gaan innoveren.”
“We zijn per productiestap gaan kijken wat we aan energie verbruikten en hoe we konden besparen. Een van de maatregelen waarmee we startten was om voor het creëren van vocht in de rijskasten koudwaterverneveling te gebruiken in plaats van stoom. We hebben compressors aangeschaft die met de restwarmte cv-water verwarmen en we passen vloerverwarming toe in de rijskast. Daarnaast hebben we een nieuw ketelhuis met hr-ketels gebouwd.”
Om ideeën op te doen voor nieuwe technieken was het nodig te kijken in andere branches, de vleesindustrie bijvoorbeeld. De bakkerijbranche is vrij behoudend: er moet elke dag brood uitgeleverd worden en je kunt geen voorraad produceren. Elke wijziging kan voor een onderbreking van je productieproces en een kwaliteitsvermindering zorgen en is dus een behoorlijk risico, vertelt Fuite. “Innoveren en duurzaam ondernemen moet dus echt in je DNA zitten. Wij vinden dat we een plicht hebben naar volgende generaties om niet alleen naar de korte termijn te kijken. We willen dit bedrijf en de wereld beter achterlaten dan dat we hem aantroffen.”
“Ik ben echt trots op onze medewerkers die deze veranderingen mogelijk maken. We hebben een cultuur van continu verbeteren, onze medewerkers zijn kritisch naar het bedrijf en zichzelf”. Duurzaamheid is bij Fuite onderdeel van de cultuur geworden, vertelt Klaas Fuite. Medewerkers blijven continu vanuit hun eigen discipline meedenken. De 30 procent besparing werd sneller bereikt dan vooraf verwacht, maar het streven naar verbetering blijft. “Kan de perslucht van de koudwaterverneveling met een lagere druk? Kan de hoeveelheid vocht die we gebruiken omlaag?” Sinds een aantal jaar werkt Fuite samen met transporteurs. Zij kunnen vaak retourvracht organiseren en ook daarmee wordt de carbon footprint verlaagd. Daarnaast is drie jaar geleden geïnvesteerd in zonnepanelen, zo wordt 250.000 kWh per jaar aan stroom opgewekt, 20 procent van het totale verbruik.”
“Onze branche zal echt moeten veranderen, in bakkerijen wordt nog veel energie gebruikt en dat kan beter!”
Klaas Fuite, Bakkerij Fuite
Een belangrijk onderdeel van circulair ondernemen in de voedselindustrie is de reststroom die ontstaat doordat producten in de supermarkt aan het eind van de dag niet verkocht zijn. “Samen met bijvoorbeeld snijafval en afgekeurde producten uit onze fabriek wordt die reststroom geleverd aan veevoerproducenten. Beter nog is de samenwerking met onze klant online supermarkt Picnic: tegenover elk product dat we maken staat een daadwerkelijke order van een consument.”
“Ik geloof dat er in deze wereld niks top-down werkt, behalve voorbeelden. Het voorbeeld dat je daarin als directie geeft, is van cruciaal belang. Wij rijden in busjes die we delen met onze medewerkers en we letten zelf ook op dat we niet verspillen. Dat komt uit een diepe overtuiging, het is echt en oprecht. Medewerkers voelen dat, zien dat en zo wordt het onderdeel van onze cultuur.”
Duurzame inzetbaarheid van mensen en vitaliteit zijn voor Fuite een belangrijk speerpunt de komende jaren. Daarnaast wordt nagedacht over het compleet anders inrichten van het productieproces. “Onze branche zal echt moeten veranderen, in bakkerijen wordt nog veel energie gebruikt en dat kan beter! Bovendien, als je niet duurzaam onderneemt, word je door komende generaties gewoon afgerekend. Je moet het doen, anders bestaat je bedrijf over een tijd niet meer.”