Alle resultaten

Biobased verkeersborden uit Heteren veroveren straatbeeld

Met in deze Update: de nieuwste podcast, met Mark Geerts van Paperfoam | Biobased verkeersborden uit Heteren veroveren straatbeeld | EmBEDded IoT | Digital Twinning | Interessante activiteiten in onze agenda.
Schoon
Biobased verkeersborden uit Heteren veroveren straatbeeld

Biobased verkeersborden uit Heteren veroveren straatbeeld

Aluminium verkeersborden staan overal langs de wegen. In principe gaan ze decennialang mee – meestal tot de reflecterende laag zijn kracht verliest. De borden kunnen zelfs worden hergebruikt, al dan niet door het beeldvlak te vervangen. Soms raken ze echter zwaar beschadigd en moeten ze vervangen worden. En er worden ook continu borden bijgeplaatst, bijvoorbeeld in nieuwbouwwijken. Daarom gingen verschillende partijen op zoek naar een alternatief voor aluminium. Distributeur POL Heteren en het in composieten gespecialiseerde NPSP in Amsterdam vonden elkaar in die zoektocht en samen brengen ze nu een biobased verkeersbord op de markt. Ruud van den Bree van POL Heteren kan honderduit over deze innovatie vertellen.

“Een verkeersbord bestaat uit een drager en een beeldvlak”, legt hij uit. “Het beeldvlak printen wij zelf (op reflecterende folie), de drager, het bord, wordt elders gemaakt.” Traditioneel is die drager van aluminium. “Het is het allerbeste product dat er is, met als groot voordeel dat je het in elke maat kunt maken en dat je het uit plaatmateriaal kunt halen. Maar aluminium gaat ook ten koste van de natuurlijke grondstof bauxiet en het productieproces vraagt enorm veel energie. Daardoor is behoefte aan duurzame alternatieven ontstaan. Zo’n alternatief moet dan wel hetzelfde kunnen en aan de nationale en Europese eisen voldoen, qua sterkte en uitstraling, en het moet CE-gemarkeerd zijn.”

Borden van riet

Eind 2019 kwam POL Heteren in contact met NPSP. “Vervolgens zijn we gezamenlijk het traject in gaan. Want een verkeersbord langs de Nederlandse weg zetten is niet eenvoudig”, weet Van den Bree. “Het moet financieel haalbaar zijn, het moet aan de eisen voldoen en we moesten de overtuiging hebben dat het echt een duurzaam product is. Er werd al het nodige aan niet-aluminiumproducten op de markt gebracht, maar als die van de andere kant van de wereld komen – hoe duurzaam is dat dan? Composietspecialist NPSP heeft een bord ontwikkeld waarin riet de belangrijkste component vormt. Dit riet komt uit Nederland, bijvoorbeeld uit gebieden in beheer van Natuurmonumenten. Primair riet wordt gebruikt voor daken en secundair riet, dat daarvoor wordt afgekeurd, is prima te gebruiken voor de verkeersborden.

Cradle-to-cradle

Na de eerste verkenning eind 2019 ging de ontwikkeling snel: de nieuwe borden werden al begin 2021 geïntroduceerd. Van den Bree: “We hebben ze laten testen door een onafhankelijke keuringsinstantie en toen gingen we het traject verder in: is het haalbaar, zien we er potentie in? Toen we vorig jaar zomer wisten dat het voldeed aan de eisen, moesten we investeren in mallen en matijzen. Dat vergt een doorlooptijd van een paar maanden en eind vorig jaar zijn we gaan produceren. Inmiddels hebben we ook de certificering Cradle to Cradle Bronze gekregen, daar zijn we hartstikke trots op. Het is een waardevolle beloning voor onze wens en inspanning om een milieuvriendelijk en kwalitatief hoogwaardig verkeersbord te ontwikkelen.”

Europa

Met het nieuwe biobased bord, dat de naam Nabasco Sign heeft, richt POL Heteren zich nu in aanvang op gemeentes. “Zij beseffen ook dat ze aan bepaalde duurzaamheidseisen moeten voldoen.” Van den Bree verwacht dus dat de vlakke, uit een mal geperste Nabasco Sign-borden in de toekomst steeds vaker de aluminium borden met de omgebogen randen zullen vervangen. Wie oplet, zal ze snel herkennen. Ook wordt er gekeken naar export binnen Europa.

Bekijk de andere berichten in deze Update.

Bekijk alle resultaten