Om een product, zoals een legosteen, zo te spuitgieten dat het blokje overal even sterk is blijft vaak een beetje uitproberen. Als we dit proces digitaal simuleren, kun je precies berekenen wat er nodig is en krijg je daarna in de praktijk veel minder fouten. Eigenlijk is dat digital twinning, of toch niet? Jeroen Linssen associate lector van de Saxion Hogescholen legde in zijn presentatie tijdens de de Digipro-workshop op 16 september uit wat volgens hem nu eigenlijk digital twinning is: de directe interactie tussen de reële en virtuele wereld. Het voorbeeld van daarnet, over het legosteentje, beschouwt Linssen als een onderdeel van digital twinning.
QDP is het bedrijf uit Duiven dat een vorm van digital twinning gebruikt om het spuitgieten te optimaliseren. Powerspex uit Hengelo gebruikt simulaties om de werking van complexe installaties te analyseren, waardoor complexe interacties inzichtelijk worden. Toch is er pas sprake van digital twinning als bijvoorbeeld de simulatie van een complexe installatie bij een waterleidingbedrijf verbonden wordt met weersvoorspellingen, want dan kun je op basis van die data gaan bepalen hoe de installatie bij uiteenlopende voorspellingen moet werken.
De workshop over digital twinning liet zien dat deze digitale mogelijkheden nog in ontwikkeling zijn. Dit is ook de mening Erwin Altena van Oostnl (projectleider Digipro). Hij constateert dat er niet zoveel digital twin projecten in het kader van Digipro zijn uitgevoerd, op eentje na dan: Buildersmind GmbH werkt samen met een software engineer (Mangineers) en bouwbedrijf (Nijhuis) aan een digital twin van de bouwplaats. In dit filmpje laten ze zien hoe ze dit doen: https://www.digipro-interreg.eu/nl/showcases/buildersmind