Alle resultaten

Duurzaam voedsel van dichtbij

Met in deze editie: Cobotpool 3.0 start in de Achterhoek | Heske Groenendaal stimuleert innovatie in Rivierenland | VNO-NCW en RCT Gelderland in Rivierenland | Veros Metaalwerken komt verder met een voucher | Week van de innovatie op Noord-Veluwe | (On)Opvallend: Garvo | Goed kersen eten - een blog van Jan-Willem Vos.
Samenwerking
Duurzaam voedsel van dichtbij

Smartcafé: Duurzaam voedsel van nabij

Technologische oplossingen zijn nodig als we in de nabije toekomst alle monden willen kunnen voeden zonder dat de planeet daar onder lijdt. In het Smartcafé van oktober waren we getuige van een aantal interessante lokale ontwikkelingen. Eén daarvan konden we tijdens deze bijeenkomst in het Nijmeegse Honigcomplex meteen zelf proeven…

Alternatief voor kippenei-eiwit

Fumi Ingredients uit Wageningen draagt bij aan deze transitie met een alterantief voor kippenei-eiwit. “Die markt is gigantisch”, vertelde Corjan van den Berg. “In bijna alle producten zit wel een klein beetje kippenei-eiwit.” Het bedrijf, van twee procestechnologen, probeert zoveel mogelijk waarde te halen uit micro-organismen. “We maken gistcellen open en daar halen we ingrediënten uit die we gaan fractioneren, zoals een melkfabriek”, legt Van den Berg uit. Hij kwam in contact met een Nijmeegse bierbrouwer. Gist dat daar overblijft verdwijnt in de put of gaat naar een schaapsherder. Fumi Ingredients bleek zelfs meringues te kunnen maken van dit brouwersgist. Inmiddels kan het bedrijf dagelijks een paar kilo produceren voor vleesvervangers,  premixen van bakkerijen en sauzen. Veel bedrijf tonen al belangstelling. “We kampen nu met een ontzettende mismatch tussen de grootte van de partijen waarmee wij werken en de schaal waarop wij opereren. Daarom proberen we nu mogelijke investeerders op te leiden, zodat iedereen op het goede moment klaar is. Soms vraag ik me serieus wel eens af of we niet in bijvoorbeeld Silicon Valley moeten zitten.” Hij maakte de vergelijking met de ‘impossible burger’ die op 750 miljoen durfkapitaal kon rekenen.

Calvinistisch

Daarmee zwengelde hij een interessante discussie aan. Is Nederland misschien te calvinistisch? “Nederland is de meest concurrerende economie van Europa, maar als het om investeringen gaat blijft Nederland achter”, benadrukte innovatiemakelaar Jan-Willem Vos. Uit het publiek komt een instemmend geluid: “In Nederland denken banken meer in zekerheden dan in kansen.” Een oplossing is er soms wel. Suzanne van Boxtel van Oost NL, ook aanwezig: “Wij doen goed werk: als het uit de markt niet opgepakt kan worden, dan kunnen wij erop inspringen. Bedrijven als FUMI, die echt impact maken op gezondheid en duurzaamheid, moet je natuurlijk oppakken.” Dat FUMI Ingredients net de Food-Agri prijs van Rabobank heeft gewonnen opent deuren naar investeerders. Van den Berg: “Eerst werden we gezien als een schattig startupje, nu worden we anders benaderd. Dat werkt wel mee.”

Oesterzwambitterballen

Terwijl Corjan van den Berg zijn toekomstplannen vertelt, gaat Ruud Klep van de Versfabriek Nijmegen rond met bitterballen. Ze smaken anders, maar niemand kan raden wat hij nu precies gegeten heeft. Klep: “Wij noemen onszelf een stadslandbouwbedrijf. Met reststromen uit de stad en met behulp van de infrastructuur in de stad, maken we producten die we ook weer binnen de stad afzetten.” Concreet: hij zamelt koffiedrab in, gebruikt dat om substraat van te maken waarop hij oesterzwammen laat groeien. Daar maakt hij kroketten, burgers en dus ook deze bitterballen van. “Met grote reststroomverzamelaars ontwikkelen we programma’s. De horeca wil meehelpen, maar we hebben echt de grotere instellingen nodig, die meer hebben dan anderhalve kilo per week.” Wanneer de drab niet meer gebruikt kan worden voor oesterzwammen gaat het naar de afvalenergiecentrale ARN. Die haalt er nog biogas voor het openbaar vervoer en het restant gebruiken bedrijven als compost. “Maar het idee is wel dat we het circulair kunnen maken”, aldus Klep.

Overigens is de bitterbal bijna volledig plantaardig; er zit nog wel eiwit van kippen in. “De bite en de textuur zijn goed”, zegt iemand in het publiek. “De smaak is iets anders dan ik verwachtte, maar misschien is het zelfs wel beter.” Of zoals weer iemand anders opmerkte: “Hij smaakt anders, maar moet-ie dan hetzelfde zijn?”

“De appel moet niet ver van de boom vallen”

“Boeren moeten een eerlijke prijs vangen en de appel moet niet ver van de boom vallen.” Paul Roelofsen, directeur van Oregional – eveneens uit Nijmegen – en Gerard Titulaer, voorzitter van de coöperatie, spannen zich in om 100 procent duurzaam voedsel uit de regio ook regionaal aan de markt aan te bieden. Het voedsel legt minder kilometers af en “als we de circulaire keten kunnen sluiten is er ook geen stikstofprobleem meer.”

Zwakste schakel

Ze zijn tien jaar geleden gestart omdat boeren op zoek waren naar nieuwe mogelijkheden. “Want als ze aan de supermarkt leveren zijn zij de zwakste schakel. Elk jaar zijn er wel zeshonderd voedselschandalen, waarvan een aantal de krant haalt. Boeren worden zo onder druk gezet dat het wel een keer fout moet gaan. Ze willen uit die boeien en ze willen zelf een deel van de meerwaarde die we realiseren verdienen. Daarom hebben de coöperatie opgezet”, legt Roelofsen uit. “Wij zijn een soort regionale Hanos of Sligro. Klanten bestellen bij ons en wij bestellen zelf bij boeren en telers. We voeren een simpele truc uit: alle schakels van de supermarkt zijn weg.” Na de business-to-businessmarkt willen ze ook de consumentenmarkt betreden.

Data

Data speelt een belangrijke rol: wat komt er in, wat gaat eruit. “We moeten goed inkopen, kijken wanneer we personeel gaan inzetten en welke prognoses we zien. Het was ‘Excel en houtje-touwtje’, maar nu we zo gegroeid zijn ligt er de uitdaging daar zo efficiënt mogelijk mee om te gaan. Vanwege die moeilijkheidsfactor worden we ook niet zo snel gekopieerd, dat maakt het leuk.” De kleinere bedrijven vinden digitalisering soms wel lastig. IT-bedrijven worden om ideeën gevraagd. Daar komt reactie op: “Richt een eigen platform met een app op.” Innovatiemakelaar Ruud Schuurman pakt direct de handschoen op en nodigt het Nijmeegs ICT-netwerk uit mee te denken.

Het publiek denkt dat er kansen genoeg zijn voor Oregional. Zowel om consumenten aan zich te binden, maar ook om de keten circulair te maken. Ook RCT Gelderland zou daarbij kunnen helpen. Roelofsen: “Het wiel gaat steeds harder rollen. Hoe meer schandalen, hoe beter het voor ons is. Als we verdubbelen in aantal klanten, kunnen we makkelijk op ons zelf staan en kunnen we makkelijker aanhaken op bestaande kanalen. De kosten gaan misschien iets omhoog als de keten circulair is, maar dan maken we de landbouw wel zo dat we de aarde minder belasten.”

Het volgende Smartcafé is op 11 december in Culemborg. Dan is het thema circulair ondernemen.

Terug naar alle artikelen van Update 6 – november 2019

Bekijk alle resultaten