We staan er niet bij stil, maar gemiddeld maken de Nederlanders tweemaal gebruik van een softwarepakket dat is ontworpen door Topicus. Het techbedrijf uit Deventer is actief in verschillende markten: zorg, onderwijs, lokale overheden en financiële sector. Het maakt voor die markten softwareoplossingen die tal van klanten en organisaties in die sectoren gebruiken en zo komt het bedrijf op meer dan 38 miljoen gebruikers in Nederland en maakt elke Nederlander dus ongeveer tweemaal gebruik van een Topicus-oplossing. Het doel van Topicus is dat zij hun klanten en eindgebruikers (zoals burgers, patiënten en ouders) meer in hun kracht zetten, doordat ze gebruikmaken van hun toepassingen.
Topicus is een techbedrijf met meer dan 800 medewerkers, waarvan er 600 ontwikkelaars zijn. Zij bouwen pakketten als ‘SomToday’, concurrent van Magister, voor het voortgezet onderwijs, of ‘Jungo – Power to the people’; een softwaretoepassing waarmee hypotheken afgesloten kunnen worden. Echter, in één opzicht onderscheidt Topicus zich van andere IT-bedrijven: ze de-automatiseren. Doordat ze uitgaan van de eindgebruiker, de leerling, patiënt, burger of hypotheeknemer en het voor hen zo simpel mogelijk en transparant willen maken, halen ze tal van tussenschakels met hun IT-systemen eruit. In de hypothecaire wereld neemt het afsluiten van een hypotheek vaak weken in beslag, waarbij een veelheid aan documenten ‘langs’ komt. Niet bij Topicus, daar wordt de termijn voor het afsluiten van een hypotheek teruggebracht tot één dag. Dat kan omdat de gebruiker met de toepassing van Topicus zelf allerlei documenten kan opvragen en daarvoor niet langer tussenpersonen nodig heeft. Met het programma SomToday speelt dit op een andere manier ook. Bij dit pakket gaat het niet alleen om een leerlingadministratiesysteem, maar ook om adaptive learning. Via SomToday kun je als leerling een eigen leerpad uitstippelen en op maat kennis tot je nemen.
“De keuze voor de professional, leerling, patiënt of bewoner betekent niet alleen dat wij tussenschakels, verkaveling en de daarmee samenhangende overbodige automatisering omzeilen. We gaan hierin inmiddels nog een stap verder en dat is ook wat we in de nabije toekomst steeds meer zullen gaan doen: zelf ondernemen in de sectoren”, stelt Daan Dijkhuizen, CEO van Topicus. “Een mooi voorbeeld hiervan is Jungo, waarmee we zelf hypotheken verstrekken aan burgers. We doen dat omdat we willen laten zien dat het beter kan en vanwege het feit dat zelf ondernemen kennis oplevert, waarmee we onze eigen softwareoplossingen weer kunnen verbeteren.”
Zelf ondernemen zit ook een beetje in het bloed van alle Topicus-medewerkers. Het bedrijf werkte tot enkele jaren geleden met een cellenstructuur. Zag een ‘Topicaan’ een gat in de markt in een bepaalde sector, dan kreeg hij of zij geld en middelen, zette zijn eigen business op en zo werd Topicus een speler in die markt. Die aanpak is vandaag de dag verlaten, maar de drang om met nieuwe producten te blijven komen is gebleven. Onder meer door te werken met hackathons slaagt Topicus erin om de markt te blijven verrassen. Hackathons zijn sessies waarbij software- en websiteontwikkelaars, designers en businessstrategen, vaak binnen 24 uur rondom een bepaald thema aan innovatieve oplossingen werken. Dijkhuizen verwacht dat deze aanpak ook in de komende jaren zijn vruchten zal blijven afwerpen.