Op de cover van het RCT jaarverslag 2024 staat een oude stoomtrein waarbij het lijkt alsof die met robots wordt gemaakt. Een grapje dat je door de toepassing van artificiële intelligentie kunt uithalen. De werkelijkheid van vroeger en nu is wel anders. Vroeger was het bouwen van zo’n locomotief, of een ander transportmiddel, een project dat lange tijd duurde en waar vele handen voor nodig waren.
De bouw van transportmiddelen is sterk geautomatiseerd, of het nu om vrachtwagens, personenauto’s, treinen of trams gaat. AWL uit Harderwijk is een system integrator. Zij bouwen productiemachines voor de automotive, maar bijvoorbeeld ook voor distributiecentra. Daarbij zorgen zij ervoor dat verschillende softwaresystemen en robots worden geïntegreerd tot een werkend geheel. Zo zijn ze nu bezig met de bouw van een productiemachine voor een internationale transportonderneming.
In veel machines die ze ontwikkelen speelt lassen een grote rol, omdat dit het mogelijk maakt om metalen te versmelten tot één geheel. Bij deze machine gaat het specifiek om laserlassen, waarbij de laser voor de versmelting zorgt. Het interessante aan deze machine is ook dat AI hierbij een voorname rol speelt. Voorheen zorgden sensoren ervoor dat de machine aangaf of het lasproces van de onderdelen goed was uitgevoerd.
Echter, als je als fabrikant dan een ander product op de machine wilde maken, moesten alle sensoren vervangen worden. Dit gebeurt nu anders: er zijn camera’s toegevoegd aan de machine en zij controleren of de lassen goed zijn gelegd. Daarnaast maken ze het mogelijk om sneller op de machine te wisselen van product. De machine is zelflerend, naarmate je meer producten vervaardigt worden ze nauwkeuriger en wil je een ander product maken, dan kun je volstaan met andere software, dit maakt de machine in het gebruik goedkoper. Bovendien worden de producten kwalitatief hoogwaardiger.
De productiemachine wordt nu gebouwd en de bedoeling is dat deze rond de zomer gereed is en de klant er in het najaar mee kan werken.