In 2010 is H4 Mobility opgericht. Eric Geerts had zijn sporen al verdiend in de transportbranche. Binnen de lease-wereld viel het hem op dat de mate van dienstverlening daar van een veel lager niveau was dan in de transportwereld. Tijd om daarin verandering te brengen. Geerts: “Een andere ergernis, als ik het zo mag noemen, is het gebrek aan kennis over de voordelen van elektrisch rijden. Dit heeft zoveel voordelen., Helaas loopt de traditionele industrie daar nog niet mee te koop.” Met H4 Mobility wordt duurzaam vervoer gecombineerd met een hoge dienstverlening. Door deze focus is het bedrijf uitgegroeid tot een middelgroot leasebedrijf met 1.200 vervoermiddelen.
H4 Mobility loopt voorop in de mobiliteitsmarkt. “Het doel is de bedrijfsmobiliteit in Nederland naar een hoger niveau te brengen. Daarmee onderscheiden we ons van de starre en conservatieve automotivebranche.” Zo is H4 de enige leasemaatschappij in Nederland die afrekent per gereden kilometer. Geerts: “Acht jaar na de start zijn we nog steeds de enige aanbieder die zo werkt, wij houden nou eenmaal niet van starre en dichtgespijkerde leasecontacten. Als je als klant iets anders wilt dan in het contract staat, wat bijna altijd het geval is, betaal je vaak forse meerprijzen. Bij ons is dat niet het geval.”
NL2Go is de broedplaats van H4 voor duurzame innovaties, zoals een alternatief voor de grote – maar vaak vrijwel lege – stadsbussen. Want waarom wordt in gebieden met minder vraag naar ov eigenlijk nog steeds standaard deze dure, aanbodgestuurde en vervuilende oplossing ingezet? In NL2Go worden op kleine schaal lokaal gedragen projecten ingezet als alternatief voor busvervoer. In Limburg heeft H4 zes van deze projecten opgezet. Geerts: “Een buslijn in stand houden kost al gauw 400.000 euro per jaar, waarvan 50 procent uit publiek geld bestaat. Dit is zonde. Daarnaast speelt ook nadrukkelijk het maatschappelijke aspect. Veel buspassagiers zijn ouderen die zonder vervoer snel vereenzamen. Op diverse locaties in Limburg kunnen deze ouderen via hun tablet een rit boeken met een vrijwilliger als chauffeur. Dankzij de slimme ICT van H4 kunnen we vraag en aanbod snel bij elkaar brengen. Het mooie is ook dat het busvervoer elektrisch is, waardoor naast kosten ook flink op CO2 wordt bespaard.
Ook in patiëntenvervoer ziet H4 mogelijkheden. In veel regio’s is dit niet goed geregeld. Geerts: “Ik kom soms schrijnende situaties tegen, waarbij zwaar zieke patiënten na bestraling soms een uur tot anderhalf uur op vervoer moeten wachten die dan vervolgens na een lange rit met veel tussenstops de patiënt uiteindelijk thuis afzet. Dit moeten we in Nederland toch niet willen!”
Ook hier werkt H4 aan een oplossing door snel een-op-een vervoer aan te bieden waarbij gebruik wordt gemaakt van vrijwilligers. Daarbij wordt ook wordt gekeken naar slim vervoer. Bij veel omliggende verzorgingstehuizen blijkt dat de busjes vaak 90 procent van de tijd stil staan en dat is zonde. Deze kunnen bijvoorbeeld ingezet worden voor het patiëntenvervoer. Op deze wijze kunnen straks de patiënten beter, sneller en tegen lagere kosten worden vervoerd.
Geerts verwacht dat dergelijke oplossingen steeds meer worden gezocht , gezien het teruglopende openbaar vervoersaanbod op het platteland en de toenemende vergrijzing. H4 reikt graag de oplossing aan. Dit kan door het aanbieden van consulting tot en met de complete uitvoering van het plan.