Alle resultaten

Hoe Michiel Muller markten op de kop zet

Een speciale editie van de Update, geheel gewijd aan het event Nieuwe Tijden. Met: Nieuwe Tijden inspireert ondernemers | Avantes gaat altijd tot het uiterste | Hoe Michiel Muller markten op de kop zet | Smart Café Special | Blog door Jan-Willem Vos: Gaaf!
Samenwerking
Hoe Michiel Muller markten op de kop zet

Hoe Michiel Muller markten op de kop zet

Michiel Muller, Picnic, Nieuwe Tijden Honig Nijmegen

 

Een elektrische wagentje dat je boodschappen thuis brengt: Picnic. Het is het nieuwste disruptieve businessmodel uit de koker van Michiel Muller. Eerder zette hij al andere markten op de kop, toen hij startte met de onbemande tankstations Tango en met Routemobiel aan de stoelpoten zaagde van de ANWB. „Dertig lang hetzelfde doen was vroeg al een slecht en dat is nu helemaal een slecht idee”, hield hij de ondernemers op het RCT-event Nieuwe Tijden voor.

Marktleiders

En dus kijkt hij naar hoe zaken anders kunnen. Met Picnic is hij in de retail gestapt. Hij onderzocht marktleiders en concludeerde dat de marktleiders in de stenen winkels zelden tot nooit de online marktleiders zijn. Bijvoorbeeld in de mode is H&M marktleider in winkels, maar Zalando online.

Een markt die zich nog maar amper online begeeft is die voor de dagelijkse boodschappen. „Maar in die markt gaat meer om dan al die andere markten bij elkaar”, liet Muller zien. Hij onderzocht daarom wat nodig is om mensen wel online hun boodschappen te laten doen. „Mensen willen dat best wel, maar er zijn een paar barrières”, ontdekte hij. „Als je geld gaat vragen voor de bezorging gaan mensen niet meer online bestellen. Daar willen mensen niet méér voor betalen. In al die andere markten zijn de online aankopen goedkoper of even duur als in de winkel.”

Barrières

De tweede barrière is dat mensen niet te lang willen wachten op hun bestelling. „Als we lang wachten en de bezorgkosten kunnen oplossen, maken we een kans”, vatte hij samen. En zo kwam hij uit op “het model van de melkman aan huis, maar dan met meer technologie”. „We werken nog steeds met leveranciers die bij ons in het magazine leveren maar wij doen de orderpicking en we brengen de boodschappen met kleine elektrische autootjes naar de mensen thuis die daar maar twintig minuten voor thuis hoeven te zijn – de bezorging moet je superefficiënt maken.” Bestellen kan alleen maar met een app via een mobiele telefoon. Dat is handig, want dan kan iedereen dat onderweg in de trein of tijdens de reclame doen, legde Muller uit. Picnic verwacht tevens de foodwaste te reduceren en het aantal verkeersbewegingen in steden te beperken.

Van 4 naar 800

Hoewel de ontwikkelingen nog jong zijn, bleek de aanpak een schot in de roos. Het eerste magazijn in Nijkerk was al snel vol en nu heeft Picnic vijf distributiecentra. „We zijn gestart met een proef van vier autootjes in Amersfoort, aan het eind van dit jaar rijden er 800 auto’s. We zijn nu ook in Duitsland begonnen, ten westen van Düsseldorf en in Mönchengladbach.”

Ondernemers in het publiek die nog niet de boodschappen thuis laten bezorgen, grepen meteen naar hun mobiel bij dit enthousiaste verhaal. Toch lukt het nog niet bij iedereen de boodschappen laten te bezorgen: Picnic komt nog niet overal in Nederland en er worden ook niet meer klanten geaccepteerd dan het bedrijf aan kan. „Nummer 1939 op de wachtlijst”, kijkt een van de aanwezigen uit Nijmegen verbaasd naar haar mobiel. Voorlopig toch nog zelf de boodschappen doen. Maar wel vol inspiratie naar huis.

Bekijk alle resultaten