“Porsche bouwt slecht een paar types, zoals de Panamera of de 911. Maar dat is nooit één auto waarbij je alleen een andere kleur kan kiezen. Er zijn tal van opties waaruit de klant kan kiezen en dat maakt iedere auto uniek. In feite doen wij dit als CLS LED ook. Wij zijn gespecialiseerd in lichtoplossingen, alleen is dat vrijwel nooit dezelfde oplossing. Iedere klant kan configureren wat hij wil, wij hebben dus ook geen eindproducten op voorraad, maar kunnen als het nodig meer dan 1 miljoen varianten produceren. Dat kan, omdat we modulair bouwen.” Aan het woord is Jasper te Selle, directeur van CLS LED uit Wijchen.
CLS LED, opgericht in 2002, is een onafhankelijk bedrijf waar dertig mensen werken. Hun markten zijn vooral musea en daarnaast ‘architainment’, zoals theaters, pretparken en horeca. Verder verzorgt het bedrijf façadeverlichting van gebouwen. Bij elkaar is dit ongeveer 80 procent van de omzet, waarbij ze altijd business-to-business werken en wereldwijd leveren.
Vanaf de start heeft het bedrijf gekozen om met ledverlichting te werken. Aanvankelijk kwamen de producten uit China. Alleen waren de ervaringen niet best. Lange levertijden, klanten die vaak ondeugdelijke producten kregen, veel producten die daardoor werden weggegooid, maar ook veel ongewenste variaties. Producten die CLS LED bestelde konden een jaar later niet meer geleverd worden, of waren helemaal veranderd. Dus heeft het bedrijf besloten om vanaf 2008 zelf te gaan produceren.
“De Chinese ervaringen hebben ons eigenlijk geleidelijk op de circulaire weg gebracht. Toen wij zelf gingen produceren, kozen we voor kwaliteit en duurzaamheid. De garantie op Chinese producten was ‘tot aan het tuinhekje’, bij ons is dat vijf jaar. Wij vervaardigen producten die veel langer meegaan, vandaar die garantie. We zorgen ook voor goede after-sales en werken modulair. Daardoor kun je altijd onderdelen vervangen, hoef je niet het complete armatuur weg te gooien en bereik je maximale ‘customizing’, de klant kan helemaal bepalen wat hij voor eindproduct hij van ons krijgt. Daarnaast zijn onze levertijden kort, ongeveer twee weken, bij onze concurrenten is dat al snel een week of zes.”
De keuze om zelf duurzaam te gaan produceren is een uitdaging geweest. “Het betekent dat je een eigen team moet opbouwen, een eigen portfolio moet realiseren en een team dat dit kan produceren. Zeker in het begin is dat niet gemakkelijk, want je kunt nog niet een brede range aan producten leveren, terwijl de klant daar wel om vraagt en je moet ook nog opboksen tegen grote producenten met bekende namen.” Dit is CLS LED gelukt en nu wacht een nieuwe uitdaging: licht leasen. “Wij zijn er klaar voor, maar we merken dat de markt nog niet rijp is. Het komt te weinig voor. Overigens gaat dat wel veranderen,” verwacht Te Selle.
De keuze voor duurzaam en circulair is door CLS LED bewust gemaakt en het bedrijf heeft daarbij bepaald dat je ook een paar stevige stappen vooruit moet zetten. Je bent er niet met het aanbrengen van zonnepanelen op je dak. Te Selle: ”Kijk wat breder naar je eigen businessmodel, blijf niet hangen in people, planet, profit, maar durf grotere stappen te zetten en ga pionieren. Je kunt je alleen onderscheiden als je durft en doet.”