Alle resultaten

Aandacht voor duurzaamheid zit in de genen

In de Cleantech Regio (Stedendriehoek) ondernemen veel bedrijven duurzaam en circulair. We hebben hier een reeks inspirerende voorbeelden verzameld en gekeken hoe zij met hun afval omgaan, hoe ze tegen personeel aankijken, wat hun verbondenheid is met de regio en hoe innovatief ze zijn.
Schoon

Aandacht voor duurzaamheid zit in de genen

Koninklijke Auping is een innovatief familiebedrijf dat op klantorder slaapcomfort levert. Goed slapen draagt bij aan een gezond en energiek leven en oprichter Johannes Auping had dit al voor ogen toen hij in 1888 zijn bedrijf in Deventer startte met de productie van ‘stalen gezondheidsmatrassen’ (spiralen bedbodems) voor een ziekenhuis in de buurt. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een internationale producent van bedden en matrassen en streeft Auping ernaar om in 2030 volledig circulair te zijn. Bij Auping werken ruim driehonderd medewerkers.

Jan-Joost Bosman, algemeen directeur van Koninklijke Auping: “Duurzaamheid zit bij Auping in de genen. We willen af van de wegwerpmaatschappij en als maakbedrijf voelen we ons verantwoordelijk voor de wereld om ons heen.” Auping is koploper in circulair denken en doen en het geldt als rolmodel in de branche. In 2019 werd Auping bekroond door de Nederlandse overheid met de Circular Award Business.

Nieuwe boost

Toen Auping enkele jaren geleden verhuisde naar een nieuwe locatie ontstonden mogelijkheden het duurzaamheidsstreven van Auping een nieuwe boost te geven. Het duurzaamheidsbeleid bestaat uit drie onderdelen:

1. Circulair ondernemen

Auping heeft het cradle-to-cradle principe omarmd: afval wordt niet weggegooid maar opnieuw gebruikt als grondstof. Als eerste beddenfabrikant ter wereld kreeg Auping het cradle-to-cradle (C2C) certificaat.

De onderneming streeft naar een volledig circulair productassortiment. In mei 2020 bracht Auping het eerste circulaire matras voor consumenten op de markt: Auping Evolve, ontwikkeld samen met DSM-Niaga. “Dit matras is de laatste stap in de evolutie van slaap en wat ons betreft is het dé oplossing voor het enorme afvalprobleem dat matrassen veroorzaken.” Elk jaar worden alleen al in Nederland 1,5 miljoen matrassen afgedankt, een stapel zo hoog als duizend keer de Eiffeltoren. Een groot deel ervan wordt verbrand, met enorme milieuproblemen tot gevolg. “Doordat we met Auping Evolve al bij het ontwerp andere keuzes in materialen hebben gemaakt, kunnen we de grondstoffen van dit matras keer op keer op een hoogwaardige manier recyclen en hergebruiken in een nieuw matras. Zo wordt het geen afval, maar een grondstof voor iets nieuws.”

2. Groene fabriek

In 2012 startte Auping de bouw van de ‘groene fabriek’. Het bedrijf streeft naar een energieneutrale productie en zit op dit moment al op 80 procent van deze doelstelling. Het beschikt over een warmtekoudekoppeling, een eigen grijswatercircuit, 2.826 zonnepanelen en 1413 optimizers, die zorgen dat de energieopbrengst van een afzonderlijk zonnepaneel maximaal wordt gebruikt. De zonnepanelen leveren 30 procent van het totale stroomgebruik van het bedrijf, jaarlijks zo’n 866.000 kilowattuur.

“We willen af van de wegwerpmaatschappij en als maakbedrijf voelen we ons verantwoordelijk voor de wereld om ons heen” 

Jan-Joost Bosman
Jan-Joost Bosman, Algemeen Directeur Koninklijke Auping. Foto Rob Voss

3. De mens centraal

Auping heeft bij de bouw van de nieuwe locatie destijds nadrukkelijk ook de mens als uitgangspunt genomen en werk en sociale omstandigheden uitstekend op elkaar afgestemd. Overal in de productie zie je een mooie mix van mensen en machines en werken robotarmen en mensenhanden in harmonie. Auping heeft een eigen programma voor duurzame inzetbaarheid; met trainingen en begeleiding zet Auping zich ervoor in dat de medewerkers gezond de pensioengerechtigde leeftijd halen. “We vinden dat belangrijk, want uiteindelijk maken mensen écht het verschil. Die zetten we op één. Samen sta je namelijk niet alleen sterker, maar bereik je ook meer.”

Auping mag zich sinds kort ook een ‘certified B Corporation’ noemen. B Corp is een internationaal netwerk van bedrijven die met hun producten en diensten een significante bijdrage leveren aan een betere wereld. 

Resultaten

Bosman ziet naast tevreden medewerkers en kostenbesparingen op inkoop en energie ook een commercieel voordeel door de focus op duurzaamheid. In de business-to-businessmarkt is duurzaamheid echt een criterium bij aanbestedingen.
“Veel hotelketens en vakantieparken willen graag duurzaamheidscertificaten behalen. Het aanschaffen van Auping bedden en matrassen is letterlijk en figuurlijk een flinke steun in de rug daarbij.”

Mondkapjes

Auping kwam gedurende de coronacrisis positief in het nieuws door de ontwikkeling en productie van miljoenen medische mondkapjes, in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). “Dat kwam voort uit maatschappelijke betrokkenheid van mensen binnen ons bedrijf. Toen we hoorden over de tekorten in de zorg aan beschermde materialen wilden we écht helpen. We hadden productiecapaciteit én ervaring met het confectioneren van stoffen en materialen in verschillende lagen. Die kennis konden we nu perfect inzetten. We hebben de handen ineengeslagen met Panton, ontwerpbureau voor de zorg, ook uit Deventer, waarna ook andere bedrijven aansloten. Het is natuurlijk heel mooi, dat je op zo’n manier écht iets kunt betekenen in deze crisis.”

Toekomst

De toekomst ziet Auping vol vertrouwen tegemoet. Het is een toekomst die zomaar eens gedomineerd kan worden door circulaire producten. “Een abonnement op slapen, daar gaan we naartoe. We zijn daarin vrij transparant en niet bang voor concurrentie. We vertrouwen op onze innovatie en op de kracht van ons merk.”

Klik hier voor meer interviews met duurzame bedrijven

Bekijk alle resultaten