De mens communiceert met het WorldWideWeb, maar inmiddels is de mens ingehaald door machines en apparaten, die via sensoren met het Web in contact staan. Het biedt ongekende mogelijkheden, daarover spraken ondernemers op 18 april met elkaar. De vraag was en is: wat betekent Internet of Things voor mijn bedrijf?
Tweetonig is een bedrijf uit Rotterdam dat in 1,5 jaar tijd is gegroeid van 2,5 naar 22 medewerkers. Zij hebben zich helemaal toegelegd op de implementatie van Internet of Things en ontwikkelen slimme producten, zowel software als hardware. IoT Leaders zijn net zo sterk thuis in het thema, maar kijken meer naar strategie en implementatie. Beide bedrijven presenteerden zich voor ongeveer twintig ondernemers uit de Stedendriehoek. Tal van toepassingsmogelijkheden passeerden de revue: data verzamelen, predictive maintenance, giftige stoffen meten, energieverbruik, het kan allemaal via sensoren. De IoT-specialisten lieten aan de hand van cases ook zien hoe dat dan werkt. Voorbeeld: ‘slimme’ waterpijpleidingen. PVC-buizen in de grond gaan zelden kapot, maar als er wat gebeurt scheuren ze vaak over een flink aantal meters open, dan is het Leiden in last. Door toepassing van IoT kunnen m.b.v. sensoren om de 100m allerlei omstandigheden gemeten worden zoals waterdruk, temperatuur, troebelheid, etc. Zo kan worden gekeken welke waarde het meest interessant en voorspellend is voor de levensduur en evt. lekkages.
Na en tijdens de presentaties komen de deelnemers met vragen en ontstaat er discussie. Wat daarbij opvalt is dat nogal wat toehoorders zelf goed ingevoerd zijn in de materie. Hoe kan een bedrijf als VDL Weweler sensoren gebruiken op de veerarmen die worden geproduceerd, als daarbij het staal wordt opgewarmd tot meer dan 1.200 graden? Daar moesten ook de presentatoren toegeven, dat dit inderdaad een uitdaging is, maar na afloop werd er wel afgesproken om eens met elkaar om tafel te gaan zitten. Aan het einde van de discussie stellen we met elkaar vast dat IoT veel mogelijkheden biedt voor (maak)bedrijven en dat een follow-up de moeite waard is. Mits we daarbij kiezen voor een opzet dat één maakbedrijf een case op tafel legt, waar collega-bedrijven uit de maakindustrie en IT zich dan over buigen met als doel een win-win voor betrokkenen. Wordt vervolgd dus.