Alle resultaten

(On)Opvallend: Frontline Handbikes

We rijden er langs, vaak zonder dat we er bij stilstaan: bedrijventerreinen. We zien een hal, een logo, een kantoor en dat is het. Onopvallend dus, maar niet zelden zijn die bedrijven binnen hun branche juist opvallend. Om die reden kijken we in deze rubriek achter de puien van de bedrijven en laten we de ondernemers aan het woord. Vermoedelijk zul je het, na lezing van de artikelen, met ons eens zijn: achter die gevels gebeuren de mooiste dingen...
Samenwerking
(On)Opvallend: Frontline Handbikes

(On)Opvallend: Frontline Handbikes

We rijden er langs, zonder dat we er vaak bij stilstaan: bedrijventerreinen. We zien een hal, een logo, een kantoor en dat is het. Onopvallend dus, maar niet zelden zijn die bedrijven binnen hun branche juist opvallend. Om die reden kijken we in deze rubriek achter de puien en laten we de ondernemers aan het woord. Vermoedelijk zul je het, na lezing van de artikelen, met ons eens zijn: achter die gevels gebeuren de mooiste dingen. Zoals bij Frontline Handbikes in Brummen.

Fietsenwinkel schakelt over op handbikes

Met de intro van deze rubriek slaan we bij Frontline Handbikes de spijker op zijn kop. Mede-eigenaar Jesse Wilbrink vertelt graag het verhaal van dit bijzondere bedrijf. Al tachtig jaar zat op deze plek in het centrum van Brummen een ‘gewone’ fietsenwinkel. Mensen kwamen langs voor een nieuwe fiets, voor onderhoud, lucht in de banden en kleine reparaties. Het hoogseizoen duurde van mei tot oktober. In de wintermaanden ging vader Wilbrink doen waar hij het beste in is: nieuwe dingen verzinnen. “Willy Wortel noemen ze hem ook wel”, vertelt Jesse. Dus toen zes jaar geleden een man met een dwarslaesie zijn hulp inriep, pakte hij dat met beide handen aan.

On(op)vallend, Frontline Handbikes uit Brummen, Jesse Wilbrink. Foto Patrick van Gemert/Zutphens Persbureau

De man zocht een handbike – een fiets voor rolstoelgebruikers die niet met hun benen kunnen fietsen. Een handbike kan, zoals de naam al zegt, met de hand worden bediend. Die bestond al, maar was ‘schreeuwend duur’ en fietste niet prettig, weet Jesse.

Markt veroveren

Zijn vader Arjan sloopte een Spartafiets, vanwege het fijne elektronische systeem, uit elkaar en maakte er een handbike van. Tot grote tevredenheid van de klant, die na een jaar meldde dat Wilbrink hiermee wel een plekje in de markt zou kunnen veroveren. De handbike was zo anders dan de bestaande vormen. Wilbrink besloot, nu met hulp van Jesse die bedrijfskunde heeft gestudeerd, verder te gaan met handbikes. Jesse onderzocht de markt, de concurrentie, de vergoedingen van gemeenten aan de eindgebruiker en zocht naar de beste manier om zich te onderscheiden. Dat bleek niet moeilijk te zijn: “Wij leveren de allerbeste service en kwaliteit tegen een eerlijke prijs.” Het aandeel handbikes groeide hard in de fietsenwinkel en twee jaar geleden durfden ze de stap te wagen: ze stopten met de ‘gewone’ fietsenwinkel en zijn zich volledig gaan richten op de handbikes – in twee varianten: een vast frame en een aankoppelbare handbike voor de rolstoel.

“We vergroten de actieradius van onze klanten met honderd kilometer”

Visitekaartje

“De ontwikkeling in de markt loopt ver achter ten opzichte van de reguliere fietsbranche”, heeft Jesse gemerkt. “Bovendien worden de klanten elders meestal slechts als nummer gezien. Die fietsen worden op contractbasis verkocht en de klanttevredenheid is soms ver te zoeken. Wij zijn vanuit de fietsenwinkel al gewend om klantvriendelijk te handelen en wij gaan voor de beste service.” Jesse wijst op de slogan op een wand in de showroom: “Onze klanten zijn ons visitekaartje.” De meesten (75 procent) komen via een kennis bij Frontline Handbikes terecht. Ze komen uit heel Nederland; veel van hen uit de Randstad en inmiddels ook uit België. “We zijn er nu wel aardig ingerold”, lacht Jesse.

Om de doelgroep te bereiken heeft Frontline de handbikes beschikbaar gesteld aan grote revalidatiecentra. Ook adverteert het bedrijf in het Dwarslaesie Magazine en het doet veel aan social media. “We hebben zo min mogelijk gekeken naar wat de rest doet, maar we hebben wel gekeken naar andere, niet-medische, branches. Dat werkt verfrissend.  Doordat klanten hun persoonsgebonden budget kunnen aanspreken voor de aanschaf, kan Frontline de handbikes rechtstreeks aan de consument leveren.  Inmiddels rijden al veel handbikes rond. Eens per jaar worden de eigenaren uitgenodigd voor een klantendag en toeren ze met hun handbikes rond in de regio. Ondertussen gaat de ontwikkeling door. “We zijn heel erg met de toekomst bezig. We willen continu nieuwe modellen ontwikkelen. Daarnaast hebben we veel concrete interesse vanuit het buitenland. En de stip aan horizon is dat we een productiebedrijf worden voor een breed assortiment op maat gemaakte producten voor rolstoelgebruikers. Voor nu ligt de uitdaging in het bijhouden van de groei. Per jaar willen we maximaal twee grote dingen aanpakken, want alles tegelijk kan niet, dan maak je zelf helemaal gek.”

‘Leven veranderd’

Voorop staat de klant. Ook in de toekomst. “We willen de klanten echt heel blij maken. Het mooiste compliment dat ik heel vaak hoor, is dat we het leven van de klant echt veranderd hebben. We vergroten hun actieradius met honderd kilometer, ze kunnen zelfstandig een boodschap doen en op bezoek bij familie.”

On(op)vallend, Frontline Handbikes uit Brummen, Jesse Wilbrink. Foto Patrick van Gemert/Zutphens Persbureau

Terug naar Update 5 – september 2019

Bekijk alle resultaten