We rijden er langs, zonder dat we er vaak bij stilstaan: bedrijventerreinen. We zien een hal, een logo, een kantoor en dat is het. Onopvallend dus, maar niet zelden zijn die bedrijven binnen hun branche juist opvallend. Om die reden kijken we in deze rubriek achter de puien van de bedrijven en laten we de ondernemers aan het woord. Vermoedelijk zul je het, na lezing van de artikelen, met ons eens zijn: achter die gevels gebeuren de mooiste dingen. Zoals bij Hartog Est in Waardenburg.
www.hartog-est.nl
“Wij voldoen inderdaad aan die beschrijving”, vertelt Jorrit den Hartog, de zesde generatie in het familiebedrijf Hartog Est. De eerste generatie begon in 1825 als boerenwagenmaker. “Die had elk dorp wel. De auto kwam pas honderd jaar daarna.” In de bijna tweehonderd jaar heeft het bedrijf van alles meegemaakt, maar in wezen is het nog hetzelfde, vindt Den Hartog. “Het is hard werken met een mooie basis. De werkzaamheden zijn wel helemaal anders dan tweehonderd jaar geleden en ook dan honderd jaar geleden. Onze slogan is ‘Wij bouwen transport’. We zijn gespecialiseerd in goederenvervoer, met name laadbakken voor de zwaardere carrosserieën, maar je kunt bij ons ook terecht voor de inbouw van je bestelauto.”
Dat doet Hartog Est voor veel verschillende branches, om zo het risico te spreiden. “We kiezen vaak voor de breedte. Ik denk dat we zo lang bestaan omdat we ons op meerdere doelgroepen hebben gericht. ‘We go with the flow’ zodat we constant kunnen acteren op nieuwe ontwikkelingen. De meest toekomstbestendige bedrijven, zijn de bedrijven die kunnen inspelen op veranderingen in de markt.”
Zo’n nieuwe ontwikkeling, die momenteel voor veel veranderingen zorgt, is de vraag naar lichtere, elektrische auto’s voor in de binnensteden. “Op dit moment is dat wel een cruciale verandering. Wist je dat het rond 1910 precies omgekeerd was? Toen was het nog onduidelijk of de taxi’s in Amsterdam op brandstof of elektriciteit zouden moeten rijden”, vertelt Den Hartog.
“Nu is in de binnensteden steeds meer behoefte aan zo licht mogelijk materieel en voor het vervoer tussen de steden worden de trucks juist groter en zwaarder: als je meer per rit kunt vervoeren, scheelt dat kosten. Wij zijn erin gespecialiseerd om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de laadruimte, bijvoorbeeld met beweegbare vloeren.” In de enorme werkplaats laat hij zien hoe een trailer voor vervoer van motorfietsen wordt gebouwd. Er komt een beweegbare verdiepingsvloer in, zodat er zo min mogelijk loze ruimte overblijft. Doordat het dak ook beweegbaar is, kan je gewoon rechtop staan wanneer je de motorfietsen in- en uitlaadt.
Wat Hartog Est inkoopt, komt zoveel mogelijk uit de buurt. “We zoeken bewust in de regio. Wij zijn een metaalbedrijf en werken met andere bedrijven samen die bijvoorbeeld lasrobots en lasersnijders hebben. Wij maakbedrijven kunnen elkaar helpen, maar we kennen elkaar vaak niet. Daarom ben ik ook enthousiast over RCT Gelderland: een goede innovatiemakelaar ziet de connecties en brengt ons met elkaar in contact.”