(On)Opvallend: Oceanz

We rijden er langs, zonder dat we er vaak bij stilstaan: bedrijventerreinen. We zien een hal, een logo, een kantoor en dat is het. Onopvallend dus, maar niet zelden zijn die bedrijven binnen hun branche juist opvallend. Om die reden kijken we in deze rubriek achter de puien van de bedrijven en laten we de ondernemers aan het woord. Vermoedelijk zul je het, na lezing van de artikelen, met ons eens zijn: achter die gevels gebeuren de mooiste dingen. Dit keer stappen we binnen bij Oceanz in Ede.

Marktleider in 3D printen

De gevel verraadt een klein beetje wat je bij Oceanz 3D printing binnen kunt verwachten: je ziet al de tekst “3D” in 3D… Maar dan weet je nog niet dat dit de marktleider is op het gebied van 3D printen. Hier wordt niet alleen ontwikkeld, hier wordt ook daadwerkelijk en professioneel geprint. Vooral voor de industrie, de medische sector, de retail en steeds meer ook – onder meer in samenwerking met de universiteit van Wageningen – de voedingsindustrie. Incidenteel komt een project voor een particulier uit de printer.

Kunststof en metaal

CEO Erik van der Garde demonstreert met plezier de producten die bij Oceanz 3D printing worden gemaakt: protheses bijvoorbeeld, of hulpmiddelen voor chirurgen. Hiermee kunnen zij tijdens een operatie precies op de goede plek boren. Het grootste deel van deze kunststofproducten wordt gemaakt van een licht, maar heel sterk polyamide.
Dat is niet het enige. “Vanuit de maakindustrie groeit de vraag naar 3D printen in metaal en dat doen wij ook, bijvoorbeeld instrumenten voor de medische wereld. 3D printen van een onderdeel of een instrument is namelijk vaak veel eenvoudiger dan wanneer je dit met conventionele technieken doet”, legt Van der Garde uit. “Daarnaast houden we bij Oceanz ook ‘foodprinting’ nauwlettend in de gaten. Zo onderzoeken we op dit moment de mogelijkheden rondom het 3D printen van groenten met een grote coöperatie in het Westland. Dat is ontstaan vanuit het vraagstuk ‘voedselverspilling’ en het inspelen op ‘toekomstige foodtrends’.”

‘Make it matter’

“Je kunt niet alles printen, maar je kunt heel veel wél 3D printen. Als je dat weet, kijk je anders naar de wereld”, waarschuwt Van der Garde lachend. Hij laat de meest geavanceerde onderdelen zien met bewegende delen die in één keer geprint kunnen worden. Voor fabrikanten vraagt dit om een andere manier van denken: hiermee kunnen machines op een andere wijze worden samengesteld. Oceanz 3D printing begeleidt bedrijven daarin. “Het is bijna blockchain: we willen weten hoe iets in elkaar zit en waar 3D printen zin heeft. Ons motto is ook ‘Make it matter’: we willen iets kunnen toevoegen.” Dat blijkt op heel veel vlakken te kunnen: “3D printen raakt alle facetten van het leven.”

Erik van der Garde, CEO Oceanz 3D Printen

‘Blue Ocean’

Het bedrijf is al sinds 2010 gespecialiseerd in 3D printen en veranderde in 2015 de bedrijfsnaam naar Oceanz. Deze naam is gebaseerd op de Blue Oceanstrategie. De kleuren blauw (voor de grote blauwe oceaan waarin nog weinig competitie is, de ontwikkelzijde) en rood (over de bestaande markten, de verkoopzijde) zijn terug te vinden in het pand van Oceanz 3D printing. Daar heeft Van der Garde een derde kleur aan toegevoegd: paars. Deze kleur staat voor de afdeling waar producten worden ontwikkeld in opdracht van een klant. De focus ligt steeds op procestechniek en kwaliteit.

MakersLab

Overigens ligt achter dezelfde gevel ook het MakersLab; een dynamische omgeving waar scholieren les krijgen. Het MakersLab is aangesloten bij de publiek-private samenwerking (PPS) Tech4Food. Van hieruit heeft het MakersLab een partnerschap met Knooppunt Techniek, Oceanz en Icr3ate. Een unieke combinatie van onderwijs, ondernemen, kennis, technologie en passie voor techniek in de regio Food Valley.

 

Naar de website van Oceanz

(foto Patrick van Gemert/Zutphens Persbureau)

 

Bekijk alle resultaten