(On)Opvallend: Paperfoam

Paperfoam Foto Patrick van Gemert PVG-20180924-0100

“Gemalen boom, aardappelzetmeel en ons cocacolasnufje”

Duurzaam verpakkingsmateriaal van aardappelzetmeel dat door spuitgieten tot stand komt, dat is dubbel bijzonder. Ooit begonnen als experiment bij zetmeelproducent  Avebe verloor de coöperatie het geloof in dit procedé en trok in 1996 de stekker eruit. Meewerkende collega’s van het ICT-bedrijf van Avebe  zagen wél toekomst in deze duurzame oplossing. Het inmiddels verzelfstandigde ICT-bedrijf  nam de patenten over. Daar is  Paperfoam uit ontstaan. Nu worden de verpakkingen wereldwijd gebruikt. Ook door grote spelers zoals Philips en Plantronics.

„Dit is het”, zegt Geerts, terwijl hij drie potjes laat zien: „gemalen boom, aardappelzetmeel en ons ‘cocacolasnufje’ – een mix van chemicaliën.” Daarmee maakt PaperFoam  een duurzaam, afbreekbaar verpakkingsmateriaal waarmee nu de interesse is gewekt van bedrijven. Vanwege de duurzaamheid, de natuurlijke uitstraling van het product en de vele mogelijkheden van spuitgieten.

Andere markt

Dat Paperfoam er wel in slaagt dit met succes op de markt te brengen komt doordat het zich op andere afnemers richt. In eerste instantie probeerde het bedrijf een patatbakje te ontwikkelen, maar de vetten en temperaturen stelden te hoge eisen aan de verpakking en het product om erin te verpakken was te goedkoop. Paperfoam gooide daarom het roer om en vond afnemers met duurdere (zoals mobiele telefoons en koptelefoons) en kwetsbare (zoals eieren) producten.

Afwijkend

Geerts demonstreert vrolijke gekleurde eierdozen die niet alleen qua kleur afwijken maar ook nog in model van de standaard groene en grijze dozen in de schappen van de supermarkt. „Door te spuitgieten kunnen we ook een ronde doos maken voor de ronde stal van Rondeel. Of een doos van vijf stuks voor Kipster. Met een ei kun je je niet meer onderscheiden, wél met de verpakking.” Op de eigen researchafdeling wordt het proces steeds verder doorontwikkeld en de productie vindt nu plaats in Barneveld, North-Carolina, Maleisië en Shanghai.

„We zijn een stipje op de kaart van de verpakkers, maar we willen meer marktaandeel”, vertelt Geerts ambitieus. „We willen onze range uitbreiden zodat we ook grotere en zwaardere producten kunnen verpakken.” De markt zit mee: „Er is behoefte aan milieuvriendelijk materiaal, we willen toch allemaal af van piepschuim.”

Bekijk alle nieuwsitems