Alle resultaten

(On)Opvallend: Synerlogic

We rijden er langs, vaak zonder dat we er bij stilstaan: bedrijventerreinen. We zien een hal, een logo, een kantoor en dat is het. Onopvallend dus, maar niet zelden zijn die bedrijven binnen hun branche juist opvallend. Om die reden kijken we in deze rubriek achter de puien van de bedrijven en laten we de ondernemers aan het woord. Vermoedelijk zul je het, na lezing van de artikelen, met ons eens zijn: achter die gevels gebeuren de mooiste dingen...
Samenwerking
(On)Opvallend: Synerlogic

(On)Opvallend: Synerlogic

We rijden er langs, zonder dat we er vaak bij stilstaan: bedrijventerreinen. We zien een hal, een logo, een kantoor en dat is het. Onopvallend dus, maar niet zelden zijn die bedrijven binnen hun branche juist opvallend. Om die reden kijken we in deze rubriek achter de puien en laten we de ondernemers aan het woord. Vermoedelijk zul je het, na lezing van de artikelen, met ons eens zijn: achter die gevels gebeuren de mooiste dingen.

Synerlogic gaat “fast forward”

Onopvallend kun je Synerlogic niet noemen. Van de A12 tussen Arnhem en de Duitse grens passeer je het enorme complex in Duiven. Het bedrijf bestaat al ruim een eeuw en er werken tweehonderd mensen. Toch zie je aan de buitenkant niet wat er gebeurt en welke transitie het bedrijf doormaakt. Een transitie waar mede-eigenaar André Kwakman en financieel-operationeel directeur Erwin Tiemens enthousiast over vertellen. Een jaar geleden zetten ze de ‘Go Fast Forward’-methode in en die heeft een positieve impact.

Al 115 jaar ontwikkelt, produceert en distribueert Synerlogic ingrediënten, voedingsadditieven, chemie en reinigings- en desinfectiemiddelen. Toen André Kwakman en zijn zus Natasja het bedrijf van hun vader overnamen, hadden ze hun eigen strategie voorbereid. Maar hoe verander je een organisatie waar mensen al jarenlang op een bepaalde manier werken? Kwakman las het boek ‘Scaling up’ en wilde daar meer van weten. Hij zocht contact met het groeiprogramma Go Fast Forward en sindsdien wordt Synerlogic begeleid vanuit dat inzicht. “Dat helpt ons met de strategie implementeren en dat is 95 procent van het vraagstuk”, vertelt Tiemens. “We moeten eerst in controle komen, operationeel excellent worden, dichter bij de klant gaan zitten en dan kunnen we zelfs ook aan innovatie denken”, vat hij de stappen samen. GFF helpt om daarin structuur aan te brengen. “De methodiek is gebaseerd op vier pijlers”, legt Tiemens uit. “Je hebt de juiste mensen op de juiste plek nodig en een aansprekende strategie, je moet goed zijn in de executie van die strategie en je moet cash hebben.” Maar het begint met de langetermijndoelen van de organisatie. Vervolgens pel je die af tot jaar- en kwartaaldoelen, om ze behapbaar te maken en uiteindelijk ook daadwerkelijk het langetermijndoel te behalen. Om iedereen in de organisatie hierbij te betrekken en de neuzen dezelfde kant op te krijgen, hangen de kwartaaldoelen op elke afdeling aan de muur. Per kwartaal worden er zes doelen geformuleerd en elke maand wordt hierover gerapporteerd. Successen worden beloond, bijvoorbeeld met een barbecue of een tafelvoetbalspel.

André Kwakman en Erwin Tiemens van Synerlogic. Foto Patrick van Gemert/Zutphens Persbureau

Tiemens prijst ook vooral het ‘ritme’ dat hierdoor in de organisatie gekomen, met bijvoorbeeld de vaste vergaderfrequentie. Ook heeft Synerlogic nu de waarden scherp waaraan het bedrijf wil werken: samenwerking, veilig, daadkracht en innoveren. Bij aanname van nieuwe medewerkers en bij de beoordeling kan daaraan getoetst worden.

Professionalisering

Na een jaar zijn de resultaten al goed merkbaar in de organisatie. Tiemens: “We zien dat de organisatie in de breedte professionaliseert. We bepalen nu wat we gaan doen en dat maken we af, we hebben de groeimotor aangezet.” Kwakman: “We merken nu al dat we met dezelfde mensen meer werk doen, dus we groeien zelfs al een beetje.” Tiemens streeft erna de ‘beste werkgever’ te zijn. “Want als je dat bent, ben je ook goed voor je klanten.” Het bedrijf valt nu al op: in 2020 staat het voor het tweede jaar als best practice op de kalender van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen en het is genomineerd voor veiligste magazijn van Nederland.

Terug naar alle artikelen van Update 7 – december 2019

Bekijk alle resultaten