(On)opvallend: Wereldwijd geen F-16 zonder product uit Zevenaar

NedAeroWe rijden er langs, zonder dat we er vaak bij stilstaan: bedrijventerreinen. We zien een bedrijfshal, een logo, een kantoor en dat is het. Onopvallend dus, maar niet zelden zijn die bedrijven binnen hun branche juist opvallend. Om die reden kijken we in deze rubriek achter de puien van de bedrijven en laten we de ondernemers aan het woord. Vermoedelijk zult u na lezing van de artikelen het met ons eens zijn: achter die puien gebeuren de mooiste dingen. Deze keer: NEDAERO.

 

Wereldwijd geen F-16 zonder product uit Zevenaar

In Zevenaar vonden we een bedrijf dat in een voor deze regio zeer unieke branche acteert: de vliegtuigindustrie. Geen F-16 ter wereld vliegt rond zónder de fuel control unit van NEDAERO. Het bedrijf repareert en verkoopt elektronica voor zowel burger- als militaire vliegtuigen en helikopters. Een groot deel van de omzet wordt verdiend met reparaties aan onderdelen van andere, met name Amerikaanse, producenten en een groeiend deel komt voort uit eigen ontwikkelingen, zoals de fiber optic gyro. Als het aan directeur Ruud Kleinendorst ligt, breidt het aantal innovaties de jaren uit.

Het is opvallend dat een bedrijf dat zo nauw gelieerd is aan de vliegtuigindustrie, gevestigd is in Gelderland. „We hebben niet eens een vliegveld”, lacht Kleinendorst. De geboren Arnhemmer, opgegroeid in Otterlo en afgestudeerd aan de TU Delft, faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, is er trots op in deze regio gevestigd te zijn. „In de hoop dat Gelderland luchtvaart-minded wordt. Het is mooi dat mensen die dit werk leuk vinden, ook hier terecht kunnen.” Bij NEDAERO werken ruim dertig mensen.

Zelfstandig verder

Van oorsprong leverde het bedrijf, de oudste inschrijving bij de Kamer van Koophandel dateert van 1926, niet aan de vliegtuigindustrie. Dit kwam pas toen Nederland in de jaren zeventig F-16’s kocht. Toen Kleinendorst in 2007 directeur werd, was het bedrijf onderdeel van Canadian Helicopters. Twee jaar later volgde een managementbuy-out en werd Kleinendorst zelf eigenaar. „We opereerden altijd al vrij autonoom en Canadian Helicopters had de policy om onderdelen af te stoten. Het is nog steeds een belangrijke klant.” Dat valt de oplettende bezoeker bij NEDAERO direct op, want al in de ontvangsthal prijken foto’s van deze helikopters aan de wand.

Kleinendorst heeft de focus op nieuwe, eigen producten op de markt zetten. „Die ontwikkelen we niet geheel zelf; dat duurt me te lang. Ik kijk liever naar opportunities van bijna kant-en-klare producten waar iets mee is.” Zo kwam hij ook de fiber optic gyro op het spoor. Deze techniek kocht hij uit de boedel van een failliet Duits bedrijf en liet het zelf doorontwikkelen. Het resultaat is een sensor die de beweging van het vliegtuig in drie richtingen (de x-, y- en z-as) registreert en dit doorgeeft aan de stuurcomputer. Die geeft het signaal direct aan de vleugelkleppen om het vliegtuig weer in balans te krijgen. Voor deze sensor wordt gebruik gemaakt van de techniek van de Franse natuurkundige Sagnac: door twee tegen elkaar in roterende lichtstralen in een spoel van glasvezel treedt een faseverschuiving op. Die verschuiving kan omgezet worden in graden. NEDAERO heeft al een contract met onder andere het grote Airbus over afname van de gyro’s voor de AS350. De eerste maanden produceerde NEDAERO er tien, inmiddels is dit opgeschaald naar dertig en deze ‘ramp-up’ zal doorgaan.

Groei

Als het aan Kleinendorst ligt, komt NEDAERO in de toekomst met meer vergelijkbare innovaties. Bovendien wil hij fysiek groeien. „Ik verwacht dat we meer vestigingen krijgen, ook in Nederland.” De eerste is al toegevoegd: vorig jaar nam NEDAERO een handelsbedrijf over in Alphen aan de Rijn dat vooral veel helikopteronderdelen verkoopt. Dat vraagt ook om uitbreiding in het personeelsbestand, maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig. „De mensen in de werkplaats in Zevenaar bijvoorbeeld hebben een lang dienstverband bij ons bedrijf en hebben zodoende een jarenlange werkervaring opgebouwd. We moeten er voor zorgen dat de opgebouwde kennis doorgegeven wordt aan de jongeren en niet verloren gaat.”

Bekijk alle nieuwsitems