Alle resultaten

Smart Café on the move

Welke ontwikkelingen zijn trending? Is er een nieuwe aflevering van Smartcafé beschikbaar? Wat gebeurt er in mijn regio op het gebied van innovatie? Lees hier het nieuws van RCT Gelderland!
Samenwerking

Smart Café on the move

Smart CaféOp 14 november heeft het eerste Smart Café in een serie van zes plaatsgevonden in het Fooddock te Deventer. Het is direct een geslaagd café met een prikkelend onderwerp: hoe neem ik als ondernemer mijn mensen me in de ontwikkeling naar slim produceren. De voornaamste conclusie na twee uur discussie: veel communiceren, meer coachen als leidinggevende, goed luisteren en verder gewoon doen.

Innovatiemakelaar Marieke op de Weegh ondervraagt hierover twee bedrijven: Van Raam uit Varsseveld en Auping uit Deventer. Daarnaast hebben studenten van de HAN onderzoek gedaan bij het bedrijf Dorset uit Aalten naar de ontwikkeling van Smart. Marieke wordt tijdens de discussie gesecondeerd door twee ‘charmante assistenten’, de innovatiemakelaars Martin Stor en Jan-Willem Vos.

 

Wat opvalt in de vraaggesprekken en discussies is dat de ontwikkeling naar ‘verslimming’ geen zaak van een achternamiddag is. Marjolein Boezel legt uit dat het toch een kwestie is van kleine stappen, waaraan je gewoon moet beginnen. Daarbij zijn de medewerkers nadrukkelijk betrokken. Gestart is met medewerkers te vragen wat zij nu uitgesproken saai en oervervelend werk vinden en of dat werk niet geautomatiseerd kan worden. Eerst waren de reacties nogal terughoudend en onzeker: gaat een robot niet ten koste van onze baan? “Maar we groeien als Van Raam, dus we kunnen zonder problemen onze mensen een andere positie aanbieden die hen meer uitdaging en voldoening geeft.”

Bij Auping zijn de ervaringen niet anders. Productiemanager Martijn van Haaf vertelt hoe hij als leidinggevende geleidelijk is gegroeid naar een meer coachende rol. Goed luisteren, maar ook gaan kijken en ervaren is hierbij zeer belangrijk. Zo was er budgettair weinig ruimte voor het optimaliseren van het schoonmaken van een machine, dus toen de medewerkers daarom vroegen was het eerste antwoord nee. Toen zeiden de medewerkers, kom zelf maar eens kijken of je hiermee nog goed kunt werken. Hij ging kijken en was snel overtuigd. Het is een mooi voorbeeld dat laat zien hoe belangrijk het is om goed te luisteren en te communiceren met de medewerkers. Het moet ook hun verandering worden, pas dan is er kans van slagen en is de verandering duurzaam, aldus Van Haaf.

In 2017, zo is de verwachting, volgen er meer Smart Cafés in Overijssel en Gelderland.

Bekijk alle resultaten