Alle resultaten

Studenten kiezen voor passie, werkzekerheid en vrijheid

Brainstorm bijeenkomst voor ondernemers in de maakindustrie.
Samenwerking
Studenten kiezen voor passie, werkzekerheid en vrijheid

Studenten kiezen voor passie, werkzekerheid en vrijheid

Ze zitten vandaag nog in de collegebanken, maar kunnen morgen de ondernemer van de toekomst zijn. Hoe blijft de mkb-ondernemer in de maakindustrie op de hoogte van wat er speelt onder studenten? En andersom: hoe maken studenten kennis met regionale ondernemers? Daarover ging een groep studenten van UniPartners twee keer in gesprek met een groep ondernemers uit de regio Nijmegen. Een ‘digitaal kroeggesprek’ met speciaal bier, discussie en interessante uitkomsten.

Studenten en regionale mkb-ondernemers weten elkaar nog niet altijd te vinden. Reden voor innovatiemakelaar Ruud om samen met academisch adviesbureau UniPartners een brainstormsessie te organiseren. Het doel? Ondernemers en studenten in gesprek over de toekomst. Over het binden van toekomstig talent aan je bedrijf en vanuit de studenten tips en tricks om op te vallen als ondernemer.


Over UniPartners

UniPartners is een academisch adviesbureau dat studenten koppelt aan het bedrijfsleven voor uitdagende projecten. Ondernemers kunnen met uiteenlopende vraagstukken bij UniPartners terecht. Van marktonderzoek tot procesoptimalisatie. Er wordt een student geselecteerd die met deze uitdaging aan de slag gaan. Studenten doen relevante werkervaring op en de ondernemer maakt stappen met het project. Zo snijdt het mes aan twee kanten!


Connectie blijven zoeken

Tijdens de brainstormsessie werden diverse stellingen ingebracht. Bijvoorbeeld over het motiveren van jong talent en over de leiderschapsstijl van de toekomst. Zo concludeerden de studenten in de eerste sessie dat vooral de passie die een ondernemer uitstraalt motiveert en inspireert. Daarnaast stippen de studenten het belang aan van een werkomgeving waarin vrijheid is om je te ontwikkelen, omdat ze na hun studie vaak nog niet precies weten wat ze willen.  

De ondernemers geven aan dat ze het vaak lastig vinden om met studenten in contact te komen. Via het reguliere lesprogramma komt het mkb niet bij de universitaire student terecht. De eerste bedrijven waar de studenten mee in aanraking komen zijn de grote corporates. Dit terwijl studenten aangeven wel interesse hebben in werken in de eigen regio. De boodschap van beide partijen? Betrek ons, benader ons en blijf de connectie zoeken. Een wens waar nog niet altijd een platform of middel voor is.

Proosten op de toekomst

Ondanks het niet fysiek kunnen brainstormen was er bij de studenten en ondernemers enthousiasme over het ‘digitale kroeggesprek’. Alle deelnemers ontvingen drie speciaalbieren van brouwerij Nevel in Nijmegen. Daarmee werd geproost op een mooie toekomst met veel verbinding!

Dit artikel is gepubliceerd in Update 5 – november 2020. Bekijk hier alle verhalen uit de Update.

Bekijk alle resultaten