Met hun corebusiness buitenreclame is signbedrijf Textline al sinds 1990 succesvol. Een mooie kring van landelijke, regionale en lokale klanten staat aan de basis van dit succes. Sinds een aantal jaren focust Textline zich op de ontwikkeling van duurzame producten. Met hun innovatieve biobased verkeersborden wil de organisatie een compleet nieuwe markt veroveren!
Opgericht in: 1990
Aantal medewerkers: 30
Plaats: Harderwijk en Zwolle
Directeur en eigenaar Rolf Lebbink: “De signbranche is een sector die niet vooroploopt als het gaat om duurzaamheid. Maar wij signaleerden wél een duidelijke behoefte in de markt. Er is op het gebied van reclame echt vraag naar duurzame producten en dat besef triggert mijn ondernemerschap. Het is geen puur idealisme, daar ben ik heel eerlijk in. Ik zie kansen voor mijn bedrijf. Maar het mooie is dat als je eenmaal start en je meer gaat verdiepen in duurzaamheid, je erdoor gegrepen wordt. Het maakt steeds meer enthousiasme in ons los en stimuleert om elke keer een stap verder te gaan.”
Zo heeft Textline naast een range van duurzame producten inmiddels een volledige milieustraat bij zijn pand gerealiseerd. Bijna alle verkochte materialen kunnen voor recycling worden aangeboden. Dat kost geld en levert het bedrijf in die zin niks op. Lebbink: “Maar het voelt wel goed. Als je producten aanbiedt die duurzaam zijn, is het ook correct om je structuur daarop aan te passen.”
“Het is een uitdaging, want leveranciers zeggen ermee bezig te zijn maar bieden nog geen concrete oplossingen. Tot nu toe werden overtollige, oliehoudende folies voor een groot deel als grof vuil verbrand. Gelukkig hebben wij een recyclingbedrijf gevonden dat folies met lijmresten en weekmakers kan verwerken. Ze maken er grondstof voor zachte rubberen producten, zoals laarzen, van. Ik ben trots dat wij het eerste signbedrijf in Nederland zijn dat pvc houdende folies recyclet.”
De basis van Textline blijft signing, waaronder het aankleden van gevels, lichtreclame, vlaggenmasten, en beletteren of volledig wrappen van auto’s. Ook binnen in gebouwen wordt de sfeerbeleving doorgetrokken. Wanden, vloeren, plafonds: je kunt het zo gek niet bedenken of er worden beelden, teksten en logo’s op geprint. Voor zowel binnen als buiten heeft Textline inmiddels een aantal unieke duurzame producten ontwikkeld.
Een van die duurzame oplossingen is de prisma wall. Een wand met uitstekende akoestische kwaliteiten die bovendien een echte blikvanger is. Lebbink: “Drie vliegen in een klap: akoestiek, sfeer en duurzaamheid. Als je vanaf verschillende kanten kijkt zie je steeds een ander beeld en de wanden zijn voor het merendeel gemaakt van gerecyclede petflessen.”
De meest recente innovatie van Textline is het biobased verkeersbord. Met hun zware kwaliteits- en veiligheidseisen zijn verkeersborden een uitdagend product om in de markt te zetten. Zeker als je een 100 procent circulair bord wilt creëren. Lebbink: “Ik ben echt supertrots dat het gelukt is. Aluminium is een van de meest milieubelastende materialen ter wereld. Rijkswaterstaat wil in 2030 100 procent circulair inkopen, terwijl er eigenlijk nog geen goed alternatief op de markt is.” Rijstvliesjes bleken de oplossing! In augustus werd de biobased plaat (rijstvliesjes, steenzout en minerale oliën) CE gecertificeerd. De rijstvliesjes hebben van nature een beschermende functie voor de rijstkorrel, ze houden vocht tegen. Lebbink: “Het is prachtige om de natuurlijke eigenschappen van een materiaal op deze manier te benutten, de borden gaan niet rotten of schimmelen en er wordt tachtig jaar garantie gegeven op het materiaal. Terwijl de prijs maar 10 tot 20 procent hoger ligt dan gelijksoortige niet duurzame producten.”
De biobased borden die Textline aanbiedt zijn circulair op productniveau. Een niet meer bruikbare of kapotte plaat wordt ingeleverd, ontdaan van folie (gerecycled), vermalen en daarna hergebruikt. Projectborden, makelaarsborden, de mogelijkheden zijn eindeloos. Lebbink: “Het is een mooie aanvulling voor onze organisatie en we hebben er hoge verwachtingen van. We gaan nu keihard aan de slag om de rest van Nederland te laten kennismaken met dit prachtige product!”
“Elke plaat wordt een nieuwe plaat en dat is wat we willen met zijn allen, dan is de cirkel rond.”
Lebbink sluit af: “Over een jaar of vijf hoop ik dat we met onze borden een mooie slag gemaakt hebben. Daarnaast verwacht ik dat we tegen die tijd nog een stuk of tien prachtige innovaties hebben bedacht! Daar gaan we voor. De wereld een beetje veranderen in positieve zin is leuk, het geeft een heleboel energie.”
Dit artikel is tot stand gekomen met onze partner Innovatiehuis Noord-Veluwe. Het regionale kennis- en netwerkplatform voor innovatie en duurzaamheid. In het Innovatiehuis werken overheid, onderwijs en ondernemers samen, om innovatie te stimuleren en het Noord-Veluwse bedrijfsleven op de kaart te zetten.
Dit artikel is gepubliceerd in Update 4 – oktober 2020. Bekijk hier alle verhalen uit deze Update.