Alle resultaten

Van fles naar fles

Schoon
Van fles naar fles

Van fles naar fles

TOMRA, wat staat voor Tomflaske Returautomat, is van oorsprong een Noors bedrijf. “Iedereen kent ons, maar dat weten ze niet”, vertelt algemeen directeur René Hissink. In 1972 is TOMRA begonnen met ontwerpen, produceren en verkopen van automaten voor de inname van gebruikte drankverpakkingen. Nederland telt zo’n 4.000 supermarkten, die bijna allemaal één of meerdere flessenautomaten gebruiken waar klanten hun lege statiegeldflessen en kratten inleveren. Bijna al deze automaten worden geleverd door TOMRA uit Apeldoorn.

De marktleider van inname-apparaten voor hergebruik van statiegeldflessen verzorgt ook de complete ‘backroom’ voor de afvoer van lege flessen en kratten na inname. Dat wil zeggen de rollenbanen, liften, speciale tafels en conveyors (transportbandsystemen). Deze worden steeds tailormade in Apeldoorn vervaardigd, dus precies aangepast aan de winkelomgeving van de klant. “Plastic is een heel mooi product, maar de achterkant van het verwerkingsproces van plastic hebben we nog niet goed geregeld. Daar lossen wij een klein deel van op.” De automaten van TOMRA maken clean-loop-recycling mogelijk door glas, plastic en aluminium te verzamelen en te sorteren zonder vervuiling van ander afval. Hierdoor kunnen flessen doorlopend gerecycled worden: van fles naar fles.

De klanten van TOMRA zijn, naast grootwinkelbedrijven, de horeca en andere bedrijven. Daarbij gaat het niet alleen om de flessenautomaat. Het bedrijf levert ook Orwak afval- en balenpersen, waarmee bijvoorbeeld tot 400 kilo karton in één baal kan worden geperst. Die balen kunnen vervolgens verkocht worden aan een recycler.

De TOMRA Groep beschikt daarnaast over een tak die zich bezighoudt met sorteren. Een onderdeel daarvan is bijvoorbeeld TOMRA Sorting Food, dat al meer dan veertig jaar gespecialiseerd is in de bouw van sorteer- en verwerkingsmachines voor de voedselindustrie om de voedselkwaliteit en veiligheid te verhogen.

Van het gas af

“Het voelt goed om werkzaam te zijn bij een bedrijf dat bijdraagt aan een duurzame samenleving, daardoor zijn we zelf ook milieubewust.” Het is dan ook geen verrassing dat het bedrijfspand zo duurzaam mogelijk is ingericht. “Hoe minder je verbruikt, des te beter. Al onze verlichting is dan ook LED en we hebben sensoren laten installeren die vaststellen of er iemand aanwezig is. Zo niet, dan schakelt de verlichting automatisch uit”. Daarnaast heeft TOMRA het hele pand opnieuw laten isoleren: “Datgeen wat je niet verbruikt, hoef je ook niet op te wekken”, aldus directeur Hissink.

onopvallend Tomra
René Hissink

“Het dak van ons huidige bedrijfspand hebben we volledig benut met maar liefst 750zonnepanelen. Op het pand hierachter hebben we ruimte voor nog eens 1.500 stuks. De plaatsing van zonnepanelen op dat dak is onze volgende stap.” Ze zijn een belangrijke factor om van het gas af te gaan. “Onze ambitie is ‘nul op de meter’. Om dit te realiseren hebben we de gasleiding al laten afsluiten. Daarnaast willen we een drietal warmtepompen installeren. De energievoorziening daarvan wordt gerealiseerd door de zonnepanelen op ons dak.”

Sociaal ondernemen

TOMRA vindt het ook belangrijk om sociaal te ondernemen. Er wordt sterk geïnvesteerd in het menselijk kapitaal van het bedrijf. Doordat het de ontwikkeling van de medewerker centraal stelt, biedt het onder andere gratis opleidingen aan zonder terugbetaalregeling. “We zijn ook van mening dat TOMRA een afspiegeling moet zijn van de maatschappij. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vrouwen in de technische buitendienst, 50-plussers die bij ons een nieuwe kans krijgen om zich om te scholen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die bij ons aan de slag gaan.”

“Het voelt goed om werkzaam te zijn bij een bedrijf dat bijdraagt aan een duurzame samenleving, daardoor zijn we zelf ook milieubewust”

René Hissink

Klik hier voor meer interviews met duurzame bedrijven

Bekijk alle resultaten