Een test: hoe lang duurt het voordat een medewerker van een organisatie telefonisch zijn wachtwoord verstrekt? Doorgaans zijn ongeveer drie telefoongesprekken voldoende. De test is uitgevoerd door Hoffmann. U kent ze wel van de reclame: ‘Vertrouwen is goed, Hoffman is beter.’ Inge Wetzer van Hoffman laat in haar presentatie zien hoe het is gesteld met de cybersecurity en vooral met het gedrag van mensen. Het is een van de presentaties die worden gehouden tijdens de bijeenkomst ‘Van Ridder tot Robot’ die op 24 mei plaatsvond in Slot Loevestein en werd georganiseerd door RCT Gelderland in samenwerking met VNO-NCW.
Hoewel de presentaties vooral in het teken staan van robotica en smart industry is het toch Michiel Scheffer, gedeputeerde voor economie en innovatie van de provincie Gelderland, die heel aardig de relatie met het verleden legt. Hij betoogt namelijk dat we de ridder ook vandaag de dag nog nodig hebben. Edelmoedig, creatief en strijdlustig, dat kunnen we nu nog wel gebruiken, zo houdt de bestuurder ons voor. De meeste andere sprekers gaan vooral in op de digitale revolutie. Zo heeft Rivierenland als eerste regio de kans gekregen om zelf in het buitengebied glasvezel aan te leggen. Dat is niet alleen handig voor burgers, maar ook voor bedrijven, want er zijn nu nog steeds bedrijven in het buitengebied die ‘hangen aan een koperdraadje’. Aandacht is er verder voor robots en cobots (de collaborative robots) die kunnen samenwerken met mensen en smart maintenance. Bij slim onderhoud gaat het erom dat een ondernemer exact kan monitoren wanneer welke machine onderhoud nodig heeft en daarmee stilstand en dus productieverlies voorkomt. Die productieverliezen komen vaker voor dan we misschien denken. Zelfs bij grote bedrijven komen er namelijk productieverliezen van 60 procent voor. Door slim onderhoud is er dus nog een wereld te winnen. Toch maakt de presentatie van Hoffman bij veel deelnemers de meeste indruk. En dat komt vermoedelijk omdat je bij je zelf denkt, zou ik dat wachtwoord ook gegeven hebben?