Met hun corebusiness buitenreclame is signbedrijf Textline uit Harderwijk al sinds 1990 succesvol. Een mooie kring van landelijke, regionale en lokale klanten staat aan de basis van dit succes. Sinds een aantal jaren focust Textline zich op de ontwikkeling van duurzame producten. Met hun innovatieve biobased verkeersborden wil de organisatie een compleet nieuwe markt veroveren. Met succes: de eerste borden staan langs de snelweg én het product werd beloond met meerdere onderscheidingen, waaronder de Veluwse Innovatieprijs.
Met hun zware kwaliteits- en veiligheidseisen zijn verkeersborden een uitdagend product om in de markt te zetten. Zeker als je een 100 procent circulair bord wilt creëren. Rolf Lebbink, directeur en eigenaar van Textline: “Ik ben echt supertrots dat het gelukt is. Aluminium is een van de meest milieubelastende materialen ter wereld. Rijkswaterstaat wil in 2030 100 procent circulair inkopen, terwijl er eigenlijk nog geen goed alternatief op de markt is.” Rijstvliesjes bleken de oplossing! In augustus werd de biobased plaat (rijstvliesjes, steenzout en minerale oliën) CE-gecertificeerd. De rijstvliesjes hebben van nature een beschermende functie voor de rijstkorrel, ze houden vocht tegen. Lebbink: “Het is prachtig om de natuurlijke eigenschappen van een materiaal op deze manier te benutten, de borden gaan niet rotten of schimmelen en er wordt tachtig jaar garantie gegeven op het materiaal. Terwijl de prijs maar 10 tot 20 procent hoger ligt dan gelijksoortige niet duurzame producten.”
“De signbranche is een sector die niet vooroploopt als het gaat om duurzaamheid. Maar wij signaleerden wél een duidelijke behoefte in de markt. Er is op het gebied van reclame echt vraag naar duurzame producten en dat besef triggert mijn ondernemerschap. Het is geen puur idealisme, daar ben ik heel eerlijk in. Ik zie kansen voor mijn bedrijf. Maar het mooie is dat als je eenmaal start en je meer gaat verdiepen in duurzaamheid, je erdoor gegrepen wordt. Het maakt steeds meer enthousiasme in ons los en stimuleert om elke keer een stap verder te gaan.” Volgens Lebbink draagt de erkenning van een innovatieprijs daar geweldig aan bij.
RCT Gelderland is jaarlijks een van de partners en sponsor van de Veluwse Innovatieprijs. Gedurende het jaar zoeken innovatiemakelaars Marieke en Sina mee naar de meest innovatieve ondernemer in de regio. Begin september kwam Sina samen met Veluwe Portaal in contact met Textline. Vol enthousiasme, maar niet wetende dat het Harderwijkse bedrijf twee maanden later de awards mee naar huis zou nemen.
Naast Textline waren genomineerd: AIC uit Harderwijk met hun innovatieve valbeveiliging, Air Innovators uit Vaassen met AEROSEAL, Sonus Health uit Heerde met een innovatieve kankerbehandeling met geluidsgolven, SunnyRain Solutions uit Nunspeet met de Rainwinner en Innogusto uit Harderwijk met hun culinaire plant-based maaltijden.
De uitreiking van de prijs werd dit jaar ook in een innovatief jasje gestoken. Vanwege de geldende coronamaatregelen werd een livestream georganiseerd. Het programma bestond uit studentenpitches, ondernemersvideo’s en natuurlijk de vraaggesprekken met de kandidaten. Zo’n negentig bezoekers zagen hoe Textline zowel de publieks- als juryprijs wist te winnen.
www.innovatiehuisnoordveluwe.nl
Dit artikel is gepubliceerd in Update 6 – december 2020. Bekijk hier alle verhalen uit de Update.