"Voorkomen is veel beter dan recyclen"

Richard Gabriël is vier jaar geleden gestart met Retulp, een bedrijf dat herbruikbare rvs-drinkflessen en thermosbekers op de markt brengt. Daarnaast produceert Retulp ook bidons van rietsuiker, die biologisch afbreekbaar zijn. Jaarlijks produceert Retulp meer dan 100.000 flessen, zowel voor de retail als bedrukte flessen als relatiegeschenk of private label voor bedrijven. Nu produceert Retulp vooral flessen, maar komende jaren wil Retulp meer initiatieven nemen tegen wegwerpverpakkingen. “No excuse for single use” is daarbij het thema.

De missie van Retulp is de al maar toenemende berg verpakkingen tegengaan. Dit is vertaald in Mission Indisposable 2020. In 2020 wil Retulp met minimaal twintig bedrijven zorgen dat er minimaal twintig miljoen schoon drinkwater wordt gedoneerd en twintig miljoen disposables worden bespaard. Voor iedere fles wordt namelijk duizend keer de inhoud aan schoon drinkwater gedoneerd en worden veel disposables bespaard. De live tussenstand is op www.retulp.com (https://retulp.com/mission-indisposable-2020/) te volgen. 

Plasticsoep

“Slechts 1 procent  van al het plastic dat we in de oceaan dumpen, kunnen we eruit halen en maximaal 5 procent van het plasticafval in Nederland wordt daadwerkelijk gerecycled”, aldus Gabriël. “De plasticsoep is gigantisch en een enorm gevaar voor ons ecosysteem. Ook dieren hebben daar veel last van, zonder dat ze er iets tegen kunnen doen.” De plasticsoep heeft Gabriël ertoe gebracht een bedrijf te starten waarbij hergebruik centraal staat. Eigenlijk gaat hij daarmee terug in de tijd. Hij kiest voor een aanpak die vroeger heel gebruikelijk was: neem je eigen tas, fles of bakjes mee in plaats van al dat onzinnige verpakkingsmateriaal. Gewoon weer een suikerpot, melkkan en koekjestrommel op tafel in de horeca en niet langer wegwerpsuikerzakjes, melkcups en koekjes per stuk verpakt in folie. “Hergebruik vinden we nu niet sexy meer, maar voorkomen dat afval ontstaat is veel en veel beter dan recycling. Eenmalig is schandalig.”

De keuze voor hergebruik betekent dat de (thermos)fles van Retulp wordt gemaakt van onverwoestbaar roestvrijstaal (rvs). Nadeel is wel dat rvs wordt geproduceerd in China. Gabriël heeft in Nederland nog geen producenten kunnen vinden, anders zou hij daar direct voor kiezen. Afgezien van de productie in een ver land, kiest Richard ervoor om verder zoveel mogelijk lokaal in te kopen. De fietskoerier zit bij hem in het gebouw, ontwerpers van de fles komen uit de buurt, of zijn studenten van hogescholen in Gelderland en Overijssel. En moet er in de fles een “message in the bottle” worden gestopt, dan gebeurt dat bij Lucrato, een SW-bedrijf in Apeldoorn.

Richard Gabriël, Retulp.

Uitbreiding businessmodel

Naar de toekomst toe wil Gabriël zijn businessmodel uitbreiden. “Nu produceren we (thermos)flessen, maar als we echt werk willen maken van hergebruik, dan moeten er concepten komen, waarbij ‘refill’ wordt beloond. Er zullen komende jaren ook andere producten die wegwerpverpakkingen moeten voorkomen. Het eerstvolgende product is een herbruikbare eco-lunchzak die in 2020 zal worden geïntroduceerd.” Voor iedere verkochte lunchbag wil Retulp er voor zorgen dat  een boom wordt geplant.  Verder is Gabriël sterk geporteerd voor een netwerkonderneming, waarbij je in de keten met elkaar samenwerkt: het ene bedrijf verzorgt de logistiek, weer een ander bedrijf (uit de buurt) produceert en Retulp draagt zorg voor de verkoop.

“De plasticsoep is gigantisch en een enorm gevaar voor ons ecosysteem”

Richard Gabriël

Klik hier voor meer interviews met duurzame bedrijven

Bekijk alle nieuwsitems