Alle resultaten

Wall of fame bij B-Style

In deze editie: De nieuwste aflevering van de podcastserie Gewoon doen, de kunst van innoveren | Wall of fame bij B-Style | Kuijpers Bouw Heteren omarmt Hein en Guus | Eerste bijeenkomst van duurzame bedrijven in de Cleantech Regio | Uitreiking Innovatieprijs Regio Foodvalley 2021 in september
Samenwerking
Wall of fame bij B-Style

Wall of fame bij B-Style

Bij bedrijven worden automatisering en duurzaam ondernemen voorafgegaan door lean/QRM. Voortdurend verbeteren, de processen op orde brengen, daar begint het nogal eens mee. En wat dat aangaat is er weinig verschil tussen grootbedrijf en (klein) mkb. In de Achterhoek bestaan al kennisgroepen van bedrijven die rondom lean/QRM van elkaar leren. In Rivierenland en Nijmegen is op 30 juni de eerste groep van start gegaan. Met B-Style uit Velddriel als gastheer.

B-Style produceert inbouwpakketten voor verschillende automerken, die door de vervoerders kunnen worden gebruikt om mindervaliden met bijvoorbeeld een rolstoel te vervoeren. De gastheer of -vrouw van de kennisgroep presenteert het bedrijf en komt met een vraag waarover het bedrijf advies wil van de andere deelnemers . Zij stellen eerst vragen ter verduidelijking, nemen een kijkje in de in de productie van het bedrijf, eten een broodje en komen dan met hun adviezen. Bij de eerste bijeenkomst is het enthousiasme zo groot dat de procesbegeleider, Roy Verlaak, de aanwezige bedrijven al eerder de gelegenheid geeft om te reageren.

De vragen waarover Bart Smulders van B-Style advies hoopt te krijgen van de deelnemers zijn:

  • Wij hebben met veel klanten van doen, waar tal van ideeën vandaan komen om zaken te verbeteren. Helaas kunnen we die niet zomaar invoeren, want onze producten moeten in veel, vooral Europese, landen aan verschillende regels voldoen. Hoe houden we nu de communicatie op orde met al die klanten?
  • Hoe slagen we erin om steeds kortere levertijden te realiseren? Belangrijk daarbij om te weten is dat het inbouwpakket in elke auto vaak weer anders is. “Daarom hebben we ook weken waarin we bijvoorbeeld alleen voor Volkswagen, Mercedes of Ford produceren”, nuanceert hij.

Eenmaal door de productie lopende levert het verschillende ideeën van de deelnemers op:

“Hou veel meer contact met de monteurs van klanten die met ideeën komen, laat weten aan ze hoe jullie daarmee omgaan.” ”Voer je de verbetering in, dicht die dan ook aan hen toe. Waarom bouw je geen Wall of Fame, waarin je foto’s ophangt van alle doorgevoerde verbeteringen?”

“Als je aparte weken hebt waarin je voor één merk produceert, zijn productie en het proces dan nog wel op orde? Kun je niet proberen om meer te standaardiseren, waardoor je bijvoorbeeld 80 procent gereed product hebt en de laatste 20 procent per merk aanpast?”

“We zien nu karren heen en weer rijden, waarom organiseer je het niet meer “kanban”, waardoor de monteurs precies afgepast en op tijd de spullen hebben, waarmee ze moeten werken.”

Een dag later stuurt Bart Smulders al een mail dat ze met de tips aan de slag zijn gegaan. In oktober komt de groep weer bijeen, nu bij Metaglas in Tiel.

Dit artikel verschijnt ook in Update 5 – juli 2021. Klik hier voor de Update.

Bekijk alle resultaten