Duurzaamheidslabel Greenworks is een van de vele voorbeelden die laten zien hoe technische groothandel Wasco wil bijdragen aan een duurzame economie. Actief op het gebied van verwarming, sanitair, onderdelen, koeltechniek en ventilatie levert de organisatie vanuit twee distributiecentra (Twello en Apeldoorn) en 36 vestigingen aan installateurs, van zzp’ers tot grote landelijke organisaties.
Robin Waarsenburg, (Business Manager Duurzaam) is binnen Wasco verantwoordelijk voor beleid op het gebied van de energietransitie en circulaire bouweconomie. Waarsenburg: “Van veel producten weten onze klanten niet wat de milieu-impact is. Als we met z’n allen willen zorgen voor een volledig circulaire bouweconomie in 2050 is het belangrijk dat er meer inzicht komt. De overheid gaat al vanaf 2023 bouwopdrachten circulair aanbesteden. Het is dan voor aannemers en installateurs essentieel te kunnen onderbouwen wat de milieu-impact van hun bouw- en installatiematerialen is.”
Op initiatief van Raab Karcher (groothandel bouwmaterialen) is in samenwerking met Oosterberg (groothandel elektrotechnische materialen) daarom duurzaamheidslabel Greenworks in het leven geroepen. Dit label laat aannemers en installateurs in één oogopslag zien welke duurzame kenmerken een product heeft, (grondstoffen, productie, toepassing, verpakking) en aan welke certificaten en keurmerken het voldoet (FSC, PEFC, DuboKeur, Cradle to Cradle).
Waarsenburg: “Rond 2000 zagen we in de markt al meer belangstelling voor de verduurzaming van gebouwen. Er leefden bij installateurs en hun klanten veel vragen over de mogelijkheden op dit gebied. In het Wasco Energie Centrum, dat we in 2000 geopend hebben, zijn allerlei werkende installaties opgesteld. Hier vinden ze de antwoorden op deze vragen!”
Wasco wil als technische groothandel niet alleen producten verkopen maar ook de kennis in de markt verhogen. Daarom werd naast het Wasco Energie Centrum een technische afdeling opgezet om klanten te adviseren.
De positie in de markt die Wasco sindsdien heeft gecreëerd, maakt dat de organisatie nu makkelijker kan inspelen op vraagstukken rond de energietransitie. Die transitie heeft een behoorlijke impact, de productgroepen ketels en radiatoren waarmee Wasco sinds 1970 groot is geworden, verschuift geleidelijk naar warmtepompen, vloerverwarming en alle opties daartussenin.
Ook met het WasCollege, een opleidingscentrum voor eigen medewerkers en technici uit de branche, brengt Wasco kennis in de markt. Waarsenburg vertelt: “We willen onze klanten niet alleen adviseren en begeleiden, maar ook trainen en opleiden. Er is echt een groot tekort aan mensen met technische kennis, dit is een grote uitdaging voor de branche!”
Ook in haar eigen bedrijfsvoering streeft Wasco naar minder CO2-uitstoot en circulariteit. Voor de vestiging van een nieuw distributiecentrum koos de organisatie voor duurzaam bedrijfsterrein de Ecofactorij. Met de 2640 zonnepanelen op hun dak wordt jaarlijks 650.000 kWh aan energie opgewekt. Waarsenburg: “Wij proberen onze bijdrage te leveren. Dat geldt voor ons wagenpark, we rijden met langere en zwaardere vrachtautocombinaties waarmee we de CO2-uitstoot behoorlijk beperken. Daarnaast worden onze restafvalstromen (vooral verpakkingsmateriaal) verzameld en gecentraliseerd afgevoerd.”
Het gebrek aan goed opgeleide technici maakt dat de energietransitie een uitdaging wordt. Nieuwe concepten zijn daarom essentieel. Alles wordt in het werk gesteld om de installateur zo efficiënt mogelijk zijn tijd te laten gebruiken. Waarsenburg: “We zien dat er steeds meer prefab wordt gewerkt met vooraf samengestelde installaties, zodat op locatie zo min mogelijk werk hoeft te worden gedaan. De rol van de groothandel verandert en logistieke concepten gaan steeds verder, innoveren is een continu proces geworden””
“De rol van de groothandel verandert en logistieke concepten gaan steeds verder, innoveren is een continu proces geworden”
Robin Waarsenburg, Wasco